اصفهان و کاشان برترین مقاصد گردشگران نوروزی در فلات مرکزی ایران

در پایان فعالیت‌های نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، آمارها حاکی است که از مجموع بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بازدید گردشگران نوروزی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان، شهرستان‌های اصفهان و کاشان به ترتیب بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و قائم‌مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان در یادداشتی نوشت: در پایان فعالیت‌های نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، آمارها حاکی است که از مجموع بیش از ۹میلیون و ۶۰۰ هزار بازدید گردشگران نوروزی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان، شهرستان‌های اصفهان و کاشان به ترتیب بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند، بااین‌حال تلاش همگی ما در ستاد اجرایی خدمات سفر استان بر توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق استان اصفهان استوار است.

استان پهناور اصفهان با مساحتی در حدود ۱۰ هزار و ۷۱۸ کیلومترمربع در قلب فلات مرکزی ایران واقع‌ شده و با ۲۸ شهرستان و بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی ایران به شمار می‌رود. بر اساس اسناد و شواهد تاریخی پیشینه آغاز حیات اجتماعی انسان غارنشین در این محدوده به بیش از ۴۷ هزار سال و پیشینه حیات تمدنی در استان اصفهان به‌واسطه کاوش‌های باستان‌شناسی در تمدن سیلک کاشان به بیش از ۷ هزار سال می‌رسد.

استان پهناور اصفهان در مرکز ایران واقع‌ شده و با ۹ استان پیرامون خود ازجمله قم، سمنان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، یزد و خراسان جنوبی هم‌مرز است.

با توجه به تدوین سند آمایش استان اصفهان در اوایل دهه ۹۰خورشیدی، محور توسعه استان اصفهان بر دو محور گردشگری و شرکت‌های دانش‌بنیان قرارگرفته، لذا تمامی تلاش‌های مسئولان استان بر این اساس استوار است که صنعت گردشگری پیشران توسعه اقتصادی استان در ابتدای دهه پانزدهم خورشیدی قرار گیرد.

پیش‌بینی‌های توسعه سفرهای نوروزی به‌ویژه پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا از یکسو و تقارن ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت، باعث شد تا همگان سفرهای نوروزی را به‌عنوان نقطه عطف گردشگری استان و حتی کشور در نظر گرفته وتلاش کنند تا این مقوله بزرگ  به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

بی‌تردید استان اصفهان یکی از استان‌های پیشرو در امر تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر در کشور است به‌گونه‌ای که اولین ستاد سفر این استان در اواسط دهه هشتاد خورشیدی با ۹ کمیته فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر پس از گذشت نزدیک به دو دهه از تشکیل آن، ستاد اجرائی خدمات سفر استان اصفهان با ۱۵ کمیته و حضور ۲۷ نهاد دولتی و اجرائی فعالیت خود را همچنان ادامه می‌دهد.

با در نظر گرفتن تقارن نوروز و ماه رمضان که از سال ۱۴۰۲ آغاز شد، بررسی‌های سوابق  دبیرخانه ستاد سفر استان حاکی است که هیچ‌گونه تجربه‌ای در خصوص تقارن این دو رخداد میمون و مبارک در پیشینه فعالیت‌های ستاد سفر وجود نداشته است، لذا نشست‌های ستادهای سفر ویژه نوروز ۱۴۰۲ از دی‌ماه ۱۴۰۱ و پس از پایان فراگیری ویروس کرونا برگزار شد، بااین‌حال با توجه به لزوم رعایت شئونات ماه مبارک رمضان و تأکید آن به گردشگران به‌ویژه در مقاصد گردشگری که در کدهای اخلاقی اسناد بالادست گردشگری بین‌المللی نیز به آن تأکید شده، در نشست‌های ستاد سفر، برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه بهتر فعالیت‌های ستادهای سفر به سرانجام رسیده و خدمات ارزشمندی نیز در طی نوروز ۱۴۰۲ به گردشگران ارائه شد و این در حالی بود که در سراسر استان و حتی کشور، متصدیان ستادهای سفر،اولین تجربه این امر یعنی تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز را در برابر خود داشتند. با این وصف برای بهره‌مندی هرچه بهتر گردشگران از مواهب معنوی ماه رمضان و نوروز این یادگار نیاکان خداجوی، جلسات ستاد سفر استان اصفهان ویژه نوروز ۱۴۰۳ از اواخر شهریور  برگزار و تلاش شد تا اهدافی به شرح زیر را سرلوحه امور خود قرار دهد.

لزوم هماهنگی میان مرکز استان و شهرستان‌های استان در خصوص پراکنش مثبت گردشگران در تمامی نقاط استان.

ارتقا جایگاه ستادهای سفر شهرستان‌های استان.

لزوم بهره‌گیری از تجارب ستاد سفر در سال ۱۴۰۲ و تلاش برای تداوم و همچنین بهتر برگزار کردن مراسمات و خدمات‌رسانی به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳.

تلاش در راستای استانی کردن جلسات ستاد سفر در راستای ایجاد هماهنگی هرچه بهتر میان مرکز استان و ستادهای شهرستانی.

آمارها حاکی است که سفرها در استان اصفهان اگرچه از محورهای مختلف انجام می شود، لکن عمده سفرهای نوروزی از محور شمال استان به‌عنوان بخشی از شاهراه اصلی اتصال شمال به جنوب کشور انجام می شود که از طریق آن گردشگران وارد  استان می‌شوند.

در این محور شهرستان‌های آران و بیدگل، کاشان، نطنز، شاهین‌شهر و میمه و برخوار واقع‌ شده است، لکن با توجه به شهرت تاریخی دارالمؤمنین کاشان، عمده گردشگران  نوروزی به‌ویژه از اتوبان جدید قم و کاشان وارد این شهر تاریخی شده و از مجموعه‌های تاریخی کاشان ازجمله مجموعه جهانی فین کاشان بازدید به عمل می‌آورند به‌گونه‌ای که آمارها حاکی است این مجموعه تاریخی در میان بناهای دارای بلیت فروشی استان بیشترین میزان بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.

با این‌ حال، سایر شهرستان‌های در مسیر به دلیل عدم تبلیغات مناسب گردشگر کمتری را به خود اختصاص داده‌اند، لذا یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ستاد سفر استان به‌ویژه برای سال ۱۴۰۴، تلاش در راستای معرفی هرچه بهتر شهرستان‌ها، تعریف مسیرهای جدید گردشگری و معرفی جذابیت‌های محورهای مختلف استان است.

شهر تاریخی اصفهان، مهم‌ترین مرکز تاریخی و گردشگری استان، در این ایام بیشترین تعداد گردشگران را نسبت به‌کل به خود اختصاص داده، به‌گونه‌ای که در میان آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان، مجموعه جهانی میدان امام (ره) به‌عنوان دومین میدان بزرگ تاریخی جهان با ورودی روزانه ۱۰۰ هزار نفر گردشگر بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را درمجموع آثار و جاذبه‌های این شهر تاریخی به خود اختصاص داده است.

با در نظر گرفتن آمارهای دبیرخانه‌های ستاد سفر استان، بدیهی است که شهرستان‌های اصفهان و کاشان بیشترین تعداد بازدیدهای گردشگران نوروزی را به خود اختصاص داده، با این وصف مصمم هستیم تا با توجه به سیاست‌های کلان به‌ویژه اسناد بالادستی از جمله سند جامع  برنامه هشتم توسعه کشور که به‌ویژه در آن رهنمودهای ارزشمندی از سوی رهبر فرزانه انقلاب ارائه‌ شده عملاً به امر گردشگری و صنایع‌دستی توجه ویژه مبذول شده، لذا به راین اساس همگان موظفیم،گردشگری را نه‌تنها در شهرستان‌های اصلی استان، بلکه در سایر مناطق استان نهادینه‌سازیم.

بی‌تردید دو مقوله خشک‌سالی و آلودگی هوا سالهای متمادی است حیات اجتماعی و فرهنگی استان اصفهان را تهدید می‌کند، لذا شایسته است تا با تداوم سیاستگذاری مناسب از یکسو و ادامه نشست‌های ستاد سفر و فعال کردن سایر کمیته‌های مرتبط با گردشگری به‌سوی نهادینه کردن گردشگری در تمامی نقاط استان گام برداشته تا از این طریق تمامی شهرستان‌های استان با توجه به توان بالقوه خود و امکاناتی که در اختیاردارند بتوانند از مواهب توسعه گردشگری بهره‌مند شده و استان اصفهان همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی حفظ کند.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403012903004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha