بازدید هیأت رئیسه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از تختگاه شکوهمند پارسه، آبراهه‌ها و برزن جنوبی/ تأکید بر زودتر مصوب شدن عرصه و حریم ملیان

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هیأت همراه در دومین روز از سفر به استان فارس از تختگاه شکوهمند پارسه، آبراهه‌ها و برزن جنوبی بازدید کردند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این بازدید با حضور ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی، سجاد علی‌بیگی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، مهدی رازانی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی و نوروز رجبی مشاور ریاست پژوهشگاه همراه بود.

مصطفی ده‌پهلوان در بیان ویژگی‌های این محوطه‌ها، فهم معماری پارسی و تخت جمشید را بدون دیدن تاسیسات آبراهه‌ها، بدون دیدن و دانستن گستره و اهمیت بزرن جنوبی و شمالی یا باروی بزرگ تخت جمشید، بدون دیدن معادن بزرگ سنگ در کوه سیوند (تُنب کَرم) و مجدآباد، بدون شناخت اجزای شهر (چون تل آجری، تل گاوکشی و تپه های امین آباد) و توجه صرف به ارگ و کاخها، ناممکن خواند و گفت: تخت جمشید پیشانی فرهنگ و تمدن ما است و باید در شناخت و حفاظت از محوطه ها و آثار تاریخی به جایگاه و نقش مردم و نهادهای مدنی توجه ویژه کرد.

او با اشاره به برگزاری نشست علمی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پایگاه جهانی تخت جمشید همزمان با روز جهانی «بناها و محوطه‌های تاریخی» با حضور مقامات محلی (دادستان، رئیس دادگستری، فرماندار، بخشدار و ... )، پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی و زبان شناسی و رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید و اراضی پیرامونی و تجلیل از فعالان مدنی میراث فرهنگی، توجه به حضور مسئولان محلی بویژه قضایی برای حمایت از میراث‌فرهنگی را بسیار ارزشمند و مطلوب دانست و تصریح‌کرد: مدیران اجرایی باید به این مسایل توجه ویژه کنند و به آموزش مدیران مرتبط بپردازند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تأکید بر هر چه زودتر مصوب شدن عرصه و حریم، ملیان؛ نخستین شهر بارو و حصاردار فلات ایران با ۲۰۰ هکتار وسعت که پایتخت بزرگ حکومت عیلام بوده است افزود: روستا بر روی شهر و لایه‌های فرهنگی و تاریخی ساخته شده و رو به گسترش نیز هست. عرصه و حریم آن بسیار آسیب دیده است و تخریب‌ها ادامه دارد. لازم است پژوهش‌های باستان‌شناسی در ملیان به جریان بیفتد و حفاظت مناسبی از آن شود. در سفر به فارس بازدید از ملیان و چاره‌اندیشی برای مشکلات آن برای ما خیلی مهم بود. تلاش خواهیم کرد از فرصتها استفاده کنیم و سربازان خوبی برای فرهنگ و تمدن سرزمین عزیزمان ایران باشیم.

ده‌پهلوان اظهارکرد: آزادراه تازه تاسیس شیراز - اصفهان از مناطق غربی استان؛ بیضا، کامفیروز و اقلید می‌گذرد. مناطقی سرسبز و کمترشناخته شده که فرصتهای گردشگری فراوان دارند. «بهشت گمشده» بهترین نمایش طبیعت زیبای منطقه است. این آزادراه درست منطبق بر یکی از مسیرهای تاریخی شیراز - اصفهان است و از کنار سدهای درودزن، ملاصدرا، تنگ براق و از دل جنگل های زیبای بلوط زاگرس می گذرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020200112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha