امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی

مدیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با حضور در نشست خبری اهداف و برنامه‌های نخستین دوره این رویداد سینمایی را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با حضور محمدحسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس بنیاد ایران‌شناسی، مهدی حیدری مدیر جشنواره و اصحاب رسانه، صبح امروز دوشنبه سوم اردیبهشت در سالن اجتماعات بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رجبی دوانی و حیدری از پوستر جشنواره با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی کردند.

همچنین تابلوی نقاشی گریگور یعقوبی که به بنیاد ایران‌شناسی اهدا شده است، توسط آلیس شاه‌مرادیان رئیس موزه ارامنه رونمایی شد. 

پس از آن محمدحسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن خوشامدگویی به حضار عنوان کرد: این نشست برای اعلام وضعیت و برنامه‌های برپایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که به همت بخش خصوصی و دولتی به شکل مشترک برپا می‌شود، برگزار شده است.

او ادامه داد: در قرآن کریم آیه‌ای داریم که خداوند می‌فرمایند «شما را از یک مرد و زن آفریدیم و بعد شما را به قبیله‌های مختلف تقسیم کردیم تا خدا را بهتر بشناسید.» ملت بزرگ ایران با اقوام درخشان به این آیه قرآنی در تاریخ تحقق بخشیدند. اقوام گوناگون با اصالت و ریشه ایرانی، تنها ملت و تمدنی در جهان هستند که هیچ‌گاه سابقه بت‌پرستی نداشتند. در حالی‌ که دور تا دور ایران کشورهای مختلفی هستند که اقوامشان سابقه بت‌پرستی دارند. ایران یک استثناست و به برکت همین معرفت و ذات اقدس خداوند، برخلاف تمدن‌های دیگر با وجود حوادثی که در طول تاریخ داشته، پایدار مانده است. به‌طور مثال تمدن یونان نسبت به ایران متأخر است، اما می‌بینید که یونان در قرون معاصر و عصر حاضر چه جایگاهی در عرصه بین‌الملل دارد، در حالی‌ که ایران عظمت خود را در طول تاریخ حفظ کرده و امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی و نفوذی که در دل مردم جهان دارد، بعد از ضربه‌ای که به رژیم ددمنش صهیونیستی وارد کرد، همچنان حرف اول را در دنیا می‌زند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی همچنین بیان کرد: وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان هدف قرار گرفته شده است. درحالی‌که آرمان و وظیفه بزرگ بنیاد ایران‌شناسی این است برای هرچه به این وحدت ملی کمک می‌کند و نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کند، تلاش کند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در همین راستا قدم برمی‌دارد. وقتی دوستان در موسسه فرهنگی هنری فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برپا شود، به‌شدت استقبال کردیم، چرا که در مسیر تقویت وحدت ملی اقوام بزرگ ایرانی است. امیدوارم با تلاش دوستان متصدی این جشنواره و ارائه آثار برگزیده در روزهای پیش رو، به این مهم دست یابیم و این جشنواره آغازی باشد برای حضور هرچه بیشتر سینما در ژانرهای مختلف در راستای تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.

رجبی دوانی همچنین درباره سیاست‌های کلی جشنواره توضیح داد: ایده جشنواره در تبریز شکل گرفت و بنا بود در این شهر برگزار شود. بنیاد ایران‌شناسی در تبریز نیز نمایندگی فعال دارد، اما ازآنجایی‌که عمده توجهات و مرکز بودن برای انتشار سریع خبر تهران است، بنا گذاشتیم نخستین دوره در تهران باشد تا انعکاس خبری مطلوب‌تری شکل گیرد، اما جشنواره در دوره‌های بعد در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: ایران بزرگ ما زیبایی‌ها، افتخارات و ارزش‌های فراوانی دارد. تنوع اقوام که همه آن‌ها به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند باعث شده است آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص مناطق مختلف ایران گوناگون باشد. هدف ما این است که با این جشنواره تمام زیبایی‌های ایران و ارزش‌ها و ویژگی‌های اقوام را بهتر ترسیم کنیم، چه برای داخل کشور و چه عرصه بین‌المللی آن‌ها برای ما ارزش والایی خواهد داشت. انتخاب آثار نیز در حوزه‌های گوناگون با این سیاست عجین است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در پایان اظهار کرد: کشور ما مشکلات گوناگون دارد و در سینما نیز کم به این مشکلات پرداخت نشده است، اما به نظرم تاکنون در عرصه سینما شاهد بیان زیبایی‌ها و ویژگی‌های اقوام ایرانی آن‌طور که باعث گسترش وحدت ملی و انسجام ملی شود، نبوده‌ایم. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در پی تحقق این هدف بزرگ است.

حیدری: نخستین بار است که جشنواره‌ای با موضوع تخصصی برگزار می‌شود

در ادامه نشست، مهدی حیدری مدیر جشنواره گفت: این جشنواره اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت و نزدیک یک سال است که موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده است. در این یک سال اتفاقاتی رخ داد که باعث شد زمان برگزاری جشنواره در مقاطع مختلف تغییر کند. جشنواره ابتدا قرار بود در شهر تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت که جناب رجبی دوانی نیز اعلام کردند، قرار شد دوره اول آن در تهران باشد. ما از این منظر خوشحالیم چرا که جشنواره دیده می‌شود و حضور بنیاد ایران‌شناسی به اهداف و آرمان‌های جشنواره کمک می‌کند. ما تبریز را فراموش نکرده‌ایم و جشنواره تنها قرار است سال اول در تهران باشد، اما در دوره‌های بعدی به‌صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین کشور برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: امروز جای کمال تبریزی دبیر جشنواره در کنار ما خالی است. او یک سال است که با جشنواره همکاری دارد. قرار بود این رویداد آبان سال گذشته در تبریز برگزار شود، اما با توجه به تأخیر در برگزاری، آقای تبریزی به ناچار و به دلیل قراردادهای کاری که برای ساخت سریال داشت، مشغول ساخت سریال شد. او همکاری‌های خوبی با جشنواره داشت و نام او در کنار جشنواره‌ای نوپا برای بهتر دیده شدن جشنواره بسیار کمک کرد. ضمن این که بسیاری از فیلمسازان به‌واسطه حضور آقای تبریزی به جشنواره اعتماد کردند و با ما همراه شدند.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی فصل هنر در ادامه درباره آثار راه‌یافته به جشنواره گفت: جشنواره راه خود را پیدا کرده و آماده برگزاری است. آثار به دست ما رسیده و داوران در حال دیدن فیلم‌ها و داوری هستند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سه بخش اصلی داستانی بلند، مستند و کوتاه برگزار می‌شود. حدود هزار اثر به دفتر دبیرخانه ارسال شده است، از این میان در بخش سینمایی بیش از ۴۰ فیلم دریافت کردیم که ۱۶ اثر به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش کوتاه ۴۳۰ اثر به دستمان رسید که هیئت انتخاب به ۶۵ فیلم رسید. بیش از ۵۲۰ فیلم مستند نیز به دبیرخانه ارسال شد که از این میان با نظر هیئت انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی راه یافتند. در کنار اینها ما دو بخش نماهنگ و پویانمایی نیز داریم که ۱۲ اثر در بخش نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی حضور خواهند داشت. بخش دیگر فیلمنامه‌نویسی است که ما بیش از ۱۳۰ اثر از فیلمنامه‌نویسان کشور دریافت کردیم و از این میان ۴۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند و هیئت‌داوران مشغول داوری آثار این بخش هستند.

مدیر جشنواره در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما در کشور جشنواره‌های متعدد با موضوعات مختلف داریم، اما در مورد جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برای نخستین بار است که جشنواره‌ای با موضوع تخصصی برگزار می‌شود. درواقع ایده‌ای نو در قاب سینما اتفاق افتاده است. جشنواره برای استمرار نیاز دارد دیده شود و مطمئنم جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سال‌های آینده به یکی از جشنواره‌های معتبر تبدیل خواهد شد، چرا که این رویداد از دل مردم و برای مردم است و حضور بنیاد ایران‌شناسی و خود آقای رجبی دوانی به‌عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و هنر و تاریخ کشور گواه این گفته است. این اتفاق در سال‌های آینده به سمتی می‌رود که هم قابلیت بین‌المللی شدن خواهد داشت و هم اعتباری برای سینمای کشور خواهد بود.

ادامه این نشست به پاسخگویی به سوالات اهالی رسانه اختصاص یافت.

حیدری در پاسخ به پرسشی درباره نبودن کمال تبریزی به عنوان دبیر جشنواره تصریح کرد: همانطور که گفته شد دبیر باید حضور پررنگ داشته باشد و با توجه به اینکه آقای تبریزی فرصت نداشت، نمی توانست آن طور که لازم است در جشنواره حضور داشته باشد. البته اعلام کرد که همچنان در کنار جشنواره خواهد بود و به ما مشورت می‌دهد. در عین حال تا چند روز دیگر با توافقی که با شورای سیاست‌گذاری داریم اسم دبیر افتخاری را اعلام می‌کنیم.

او درباره داوران بخش فیلمنامه توضیح داد: در این جشنواره نوعی آشتی ملی وجود دارد و چهره ها و فیلمسازان مختلف با دیدگاه‌های مختلف هم آثار فرستادند و هم در بخش‌های انتخاب و داوری و... حضور دارند و با این رویداد همکاری می‌کنند. خود جشنواره هم نگاه فراجناحی دارد. حبیب احمدزاده، حسین تراب‌نژاد، فرهاد توحیدی و فریدون جیرانی به عنوان داوران بخش فیلمنامه جشنواره با ما همکاری می‌کنند.

مدیر جشنواره فیلم اقوام ایرانی عنوان کرد: ۱۶ فیلم سینمایی به بخش سینمایی ما اضافه شده است که از آن جمله فیلم‌های «احمد»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «آفتاب گرگ و میش»، «پدران»، «بیطار»، «شوماه»، «عروسک»، «عزیز»، «کاژه»، «مسخ نرگس»، «خورشید آن ماه»، «عروسک»، «میرو»، «نوروز» و ... از جمله این فیلم ها هستند.

او با اشاره به تیم عوامل جشنواره بیان کرد: جشنواره یک تیم مدیریتی قوی دارد که کارش را به نحو احسن انجام می دهد حضور آقای مسعود نجفی به عنوان دبیر اجرایی که سال‌ها سکاندار جشنواره‌ها بوده، بسیار کمک‌کننده است. ابوالفضل جلیلی نیز مشاور عالی جشنواره است و افراد دیگری هم به ما کمک می کنند.

در ادامه رجبی دوانی درباره سالن‌های بنیاد ایران‌شناسی برای نمایش فیلم‌ها گفت: چهار سالن داریم و مشغول تجهیز و آماده‌سازی آنها هستیم. چنانچه تا زمان جشنواره این سال سالن‌ها آماده نشود از مراکز فرهنگی دیگر که امکانات کافی دارند، کمک خواهیم گرفت.

۳ کارشناس این وزرات میراث‌فرهنگی در ۳ حوزه تاریخ‌شناسی، زبان‌شناسی و مردم‌شناسی جشنواره را همراهی می‌کنند

حیدری در پاسخ به پرسش خبرنگار میراث آریا درباره نقش مباحث میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جشنواره و عدم حضور کارشناسان این سه حوزه در میان برگزارکنندگان و هیئت‌های داوری و انتخاب و... گفت: به تازگی تفاهم‌نامه‌ای با آقای ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری امضا کردیم و قرار شد در سه بخش کارگاه‌های پژوهشی وزارت میراث‌فرهنگی ورود کند و سه کارشناس این وزراتخانه در سه حوزه تاریخ‌شناسی، زبان‌شناسی و مردم‌شناسی در کنار جشنواره حضور داشته باشند و در ایام جشنواره از حضور این عزیزان بهره خواهیم برد.

در ادامه رجبی‌دوانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل همراهی خودش با جشنواره، هزینه‌های جشنواره، نقش بخش بین‌الملل در سال بعد در مبحث اقوام و به طور کلی دستاورد چنین جشنواره‌ای با موضوع اقوام گفت: درباره حضور خودم در این جشنواره و اینکه چه سنخیتی با این جشنواره دارم، باید بگویم بنده اهل هنر به خصوص عرصه سینما نیستم، اما به عنوان مدیر بنیاد ایران‌شناسی و با توجه به وظایف و اهداف تعریف‌شده بنیاد، ما باید به هر آنچه به معرفی بهتر و بیشتر ارزش‌های فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران کمک کند، اهتمام داشته باشیم و جشنواره فیلم اقوام ایرانی در این راستاست، لذا بنیاد ایران‌شناسی با میل در ارتباط با اهداف خود در کنار این جشنواره قرار گرفته است. 

او درباره تامین هزینه‌های جشنواره بیان کرد: ما برای تامین هزینه‌های جشنواره اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم و چون این جشنواره مربوط به اقوام و مردم ایران است، تلاشمان این بوده که بیشتر بتوانیم با حمایت‌های مردمی این کار را پیش ببریم و در همین راستا برخی از عزیزان علاقه‌مند در کنار ما قرار گرفتند. می‌دانید که برگزاری چنین جشنواره‌هایی هزینه‌های زیادی دارد، ما از برخی مراکز دولتی هم درخواست کردیم که برخی از آنها اظهار لطف کردند، البته حمایت‌های دولتی در حد وسیع نبوده است اما با حمایت‌های نقدی و غیرنقدی مثل در اختیار قرار دادن اماکنی برای اسکان مهمانان، ایاب و ذهاب و ... در کنار ما هستند. 

رئیس بنیاد ایران‌شناسی درباره بخش بین‌الملل برای سال آینده گفت: ایران به سبب سابقه عظیم تمدنی خود در جغرافیای امروز سیاسی خود نمی‌گنجد. جغرافیای فرهنگی و تمدنی ایران بس عظیم است؛ از مدیترانه تا چین، شبه قاره هند و تا اعماق روسیه، حتی یمن. می‌دانید که ما در یمن مردمانی داریم که از قبل از اسلام خود را ایرانی می‌دانند و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و تحت عنوان دیلمی‌ها در یمن حضور دارند. لذا دامنه فرهنگ و تمدن ایران خیلی فراتر از این جغرافیایی است که متاسفانه با ضعف‌های دوره قاجار و پهلوی به ما تحمیل شد و بخش‌هایی از ایران جدا شد. افغانستان، تاجیکستان، بخش‌های مهمی از پاکستان، عراق و ترکیه تحت نفوذ شدید دامنه‌دار و عمیق فرهنگی ایران هستند و لذا هر جایی که نوروز را برپا می‌دارد و به نوروز اعتقاد دارد، فرهنگ و تمدن ایران سابقه دارد و می‌درخشد. به همین دلیل بخش بین‌الملل معنا دارد و اگر بخواهیم با آن نگاه بنگریم تمام این حوزه بزرگ همه ایران بزرگ قدیم بوده است. 

حیدری نیز درباره دستاورد جشنواره گفت: یک جشنواره وقتی آغاز به کار می‌کند که یک سری فیلمساز کار و هنرشان در آن جشنواره مورد قبول واقع شود و نمایش داده شود و این فیلمساز به سینمای حرفه‌ای معرفی شود. روال برگزاری جشنواره هم این است که آثار به دبیرخانه جشنواره می‌رسد، انتخاب و داوری می‌شود، در ایام جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود و در مراسم اختتامیه برگزیدگان معرفی می‌شوند. ما به لطف خدا ۹۰درصد کار را پیش برده‌ایم. وقتی مدیران باسابقه این عرصه برای این جشنواره با تمام قدرت و شبانه‌روزی وقت و انرژی گذاشته‌اند، من اعتقاد دارم که این جشنواره خروجی بسیار خوبی خواهد داشت. این جشنواره برای هنرمندانی که در اقصی نقاط کشور به دنبال جایی برای عرضه آثارشان هستند، بهترین جاست و بهترین مکان برای دیدن آثارشان و معرفی آنها به سینمای حرفه‌ای کشور است. 

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل حضور آثاری همچون «احمد» آسمان غرب» و... در این جشنواره گفت: بخش اول که در فراخوان در نظر گرفتیم فیلم‌های کوتاه و مستند بودند، اما در طول این یک سالی که در حال تدارک برای برگزاری جشنواره بودیم، با تماس‌هایی از فیلمسازان حرفه‌ای‌مان مواجه شدیم که می‌گفتند آثارشان می‌تواند در این جشنواره حضور یابد. اضافه شدن آثار بلند به درخواست صاحبان این آثار بود. البته در این آثار مولفه‌هایی از آیین‌ها و فرهنگ اقوام وجود دارد.

امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی

انتهای پیام/

کد خبر 1403020300180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha