ضرورت ثبت ملی صداهای ماندگار شهدا

فرماندار خرمشهر گفت: صداهای ماندگار به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شود تا نسل‌های آینده با فرهنگ شهدا و شهادت آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مسعود خواست خدایی بیان کرد: گردشگری مقاومت، الگوی مناسب برای معرفی وقایع هشت سال دفاع مقدس و روحیه مقاومت ۳۴ روزه محاصره شهر خرمشهر است.

فرماندار خرمشهر اظهار کرد: شجاعتی که در سال ۱۳۶۱ در سوم خرداد جلوه یافت، به دلیل ایستادگی شهیدان احمد کاظمی، حسین خرازی و حاج قاسم عزیز بود و منویات امام راحل و معمار کبیر انقلاب را لبیک گفتند و جان خود را برای آزادی خرمشهر در خطر انداختند.

او افزود: در شهرستان خرمشهر یکی از محورهای اصلی ما، ثبت محور مقاومت است، یعنی خرمشهر با ایثار شهادت و ارزش‌هایی که تا به امروز حفظ شده باید در تاریخ باقی بماند.

خواست‌خدایی اظهار کرد: در اوایل روزهای جنگ و آغاز عملیات در خرمشهر، رویدادهای مهمی رخ داد و مردم با شجاعتی بی‌نظیر مقاومت کردند. آنها به مدت ۳۴ روز با دست‌خالی در مقابل ارتش عراق و نیروهای مسلح بعثی مقاومت کردند و در نهایت، با برنامه‌ریزی دقیقی که توسط فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت، در تاریخ سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر آزاد شد.

فرماندار خرمشهر، درباره آزادسازی خرمشهر و تأثیر آن در گردشگری و مقاومت، اظهار کرد: این اتفاقات بزرگ باید یک جا ثبت و ضبط شوند. خرمشهر سه بعد ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت را در خود جای داده است.

او ادامه داد: خرمشهر یک شهر گردشگری است که به چندین دسته بندی تقسیم می‌شود. یکی از این دسته بندی‌ها، گردشگری زیارتی است که باعث می‌شود مسافران و زائرین اربعین به کربلا بروند که این شهر به عنوان یکی از معابر ورودی به عراق، از طریق مرز شلمچه است.

خواست‌خدایی گفت: گردشگری مقاومت نیز یکی از نوع‌های گردشگری در خرمشهر است. مسافرانی که به این شهر وارد می‌شوند، باید این اتفاقات بزرگ را به صورت مستقیم تجربه کنند و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنند. به عنوان مثال، رزمندگان ۳۴ روزه مقاومت در خرمشهر که همرزمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بزرگوار بودند، بخشی از این گردشگری مقاومت را تشکیل می‌دهند. همچنین، حضور شهید محمد جان‌آرا و دیگر رزمندگان در این میدان جنگ، نمادی از شجاعت و تلاش در دوران مقاومت است.

فرماندار خرمشهر با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری خرمشهر، اظهار کرد: خرمشهر دارای ظرفیت‌های بزرگی مانند جزیره مینو، معمره صنگور و منیخ است. همچنین، از طریق بهره‌برداری مناسب از ظرفیت رودخانه کارون نیز، توسعه گردشگری آبی میسر است.

او اضافه کرد: کارون نیز به خودی خود یک دنیا مقاومت است و مقاومتی که با خون شهدای عزیز آغشته شده است که در آن دوران نیرومندانه جنگیدند و مقاومت کردند.

خواست‌خدایی گفت: با استفاده از برنامه‌های مدون و متداوم، قصد دارد تا زیربنایی برای حفظ میراث فرهنگی جانبازان دفاع مقدس در خرمشهر فراهم آورد. 

فرماندار خرمشهر تأکید کرد: قبل از هر اقدامی، باید به خوبی فکر کرده و برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد. همچنین، مشورت با دوستانی که در آن دوران حاضر بوده‌اند و نیز دوستانی که توانایی انتقال این موضوعات را دارند، ضروری است.

خواست‌خدایی با ذکر برخی از ارزشهای آثار باقی مانده از داوران دفاع مقدس عنوان کرد: صداهای ماندگاری همچون صدای شهید احمد کاظمی فاتح خرمشهر و اعلام خبر آزادسازی خرمشهر به شهید خرازی (اولین اعلام) پیشنهاد ثبت ملی صداهای ماندگار شهدا و فرماندهان جنگ را می‌دهم تا نسل های آینده با فرهنگ شهید و شهادت آشنا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha