«اینفلوئنسر مارکتینگ» چیست و چرا وزارت میراث فرهنگی به سراغ آن رفت؟

صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از پردرآمدترین و مهمترین صنایع جهان برای بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. در این میان کشورهای موفق در این صنعت، بیشترین زمان و هزینه را در کنار تامین زیرساخت‌ها به موضوع معرفی ظرفیت‌های کشورشان از طریق تبلیغات در بازارهای هدف خود اختصاص می‌دهند.

علی شفقتی، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از پر درآمدترین و مهمترین صنایع جهان برای بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. دراین میان کشورهای موفق در این صنعت، بیشترین زمان و هزینه را در کنار تامین زیرساخت‌ها به موضوع معرفی ظرفیت‌های کشورشان از طریق تبلیغات در بازارهای هدف خود اختصاص می‌دهند. استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی و افراد تاثیر گذار در آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای این کشورها در جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان به شمار می‌رود.

در این میان شرایط پیچیده حال حاضر جهان، روابط بین المللی ایران، اعمال تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه قدرت‌های جهانی علیه کشورمان، تنش‌های منطقه‌ای و پیامدهای سیاسی و نظامی آن در منطقه شرایط صنعت گردشگری ایران را در وضعیت خاصی قرار داده که باید برای حفظ و ارتقای وضعیت گردشگر ورودی به کشور، برنامه ریزی منسجم به ویژه در حوزه تبلیغات ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری کشورمان در فضای بین المللی انجام شود. با این مقدمه باید اذعان داشت که دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو کلان ماموریت را برعهده دارد: معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری ایران و جذب گردشگران خارجی به کشور. 

در مقوله بازاریابی با تعیین بازارهای هدف گردشگری و نیم نگاهی به بازارهای نوظهور بر اساس اینکه یک مقصد گردشگری یا یک کشور در کدام مرحله از چرخه حیات محصول گردشگری قرار می‌گیرد رفتارها و ابزارها برای بازاریابی گردشگری متفاوت خواهد بود. 

اکنون و باتوجه به شرایط بین المللی شکل گرفته علیه کشور موسوم به پروژه ایران هراسی و با توجه به اهمیت تبلیغات در دنیای پیچیده کنونی، بدون شک یکی از اصلی ترین، هوشمندانه‌ترین و موثرترین راه‌های معرفی توانمندی‌های کشور به مخاطبان بین المللی استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی آن کشورهاست. 

در این زمینه تولید محتوای تبلیغاتی توسط افراد خبره از کشور بازار هدف بسیار تاثیرگذار است. چرا که آن‌ها نسبت به علایق و سلایق آن بازار شناخت کافی دارند و در عین حال محل رجوع مخاطبان نیز هستند و در نتیجه محتوای هدفمند و موثری را تولید و انتشار می‌دهند. این روش به «Influencer marketing» مشهور شده است که شاخه‌ای از بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی است که روی اشخاص خاصی از جامعه متمرکز می‌شود. به همین منظور استفاده از افراد تاًثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی کشورهای بازار هدف ایران در دستور کار معاونت گردشگری قرار گرفته است.

دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با در نظر گرفتن جایگاه ویژه شبکه‌های مجازی در صنعت گردشگری و توجه به تحولات منطقه و احتمال تاًثیر منفی آن بر روند ورود گردشگران چینی به عنوان مهمترین بازار هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران پروژه سلام- ایران را با هدف ترغیب گردشگران چینی از طریق دعوت از تعدادی اینفلوئنسر مشهور آن کشور، همزمان با عید بهاره چینی در بهمن و اسفند ماه سال گذشته برگزار کرد. 

برای اجرای این پروژه تعداد ۲۱ اینفلوئنسر جوان چینی برای مسیرهای چهارگانه «طبیعت و تنوع اقلیمی»، «تاریخی- فرهنگی»، «جاده ابریشم» و «خوراک» انتخاب شدند. از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب اینفلوئنسرها، می‌توان به تعداد دنبال کنندگان بالای ۱ میلیون نفر برای هر اینفلوئنسر اشاره کرد. این افراد با سفر به ۱۲ استان ایران نمایی زیبا از خونگرمی ایرانیان، ، آثار تاریخی، فرهنگ و تمدن غنی، طبیعت جذاب و خوراک خوشمزه نقاط مختلف کشورمان را برای هموطنان خود در شبکه‌های اجتماعی کشورشان مانند tiktok، bilibli، red و Wibo بازتاب دادند. 

در مجموع و براساس پیگیری‌های انجام شده به منظور آگاهی از آمار بازتاب سفر اینفلوئنسرهای چینی به کشورمان باید گفت که تعداد محتوای منتشر شده از سوی افراد این پروژه بیش از ۳۰۰ پست بود و تعداد کل بازدید کنندگان از محتوای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی مختلف ۱۴۰ میلیون بازدید بوده است. این میزان محتوای تولید شده و بازدید از آن‌ها نشانگر این است که هدف‌گذاری درستی از سوی معاونت گردشگری در برهه کنونی برای معرفی ایران و جذب گردشگران خارجی انجام شده است و در سال جدید نیز با نگاه با بازارهای نوظهور و برنامه ریزی دقیق و منسجم، معرفی ایران از طریق اینفلئونسرها و افراد تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی یکی از فعالیت‌های اصلی دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی خواهد بود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403022501385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha