شروع مرحله سوم مرمت اساسی کاروانسرای آوه ساوه

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از شروع مرحله سوم مرمت اساسی کاروانسرای تاریخی آوه در شهرستان ساوه خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا، حسین محمودی گفت: با توجه به اینکه سالانه اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص داده می‌شود امسال نیز ۱۳ میلیارد ریال برای این عملیات هزینه می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه سال گذشته فاز اول و دوم مرمت انجام شد افزود: سال گذشته نسبت به مقاوم سازی پی‌ها و ستون‌های آجری و مرمت طاق و تویزه‌های آسیب دیده اقدام شد.

محمودی گفت: در این مرحله از مرمت قسمت های باقیمانده در طاق و تویزه که نیاز به مرمت دارند آغاز شده است و پس از آن نسبت به بندکشی و تعویض آجرهای فرسوده در قسمت‌های مختلف اقدام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه پس از این مرحله در صورت تامین اعتبار عملیات نهایی که شامل محوطه‌سازی و کف‌سازی کاروانسرا انجام خواهد شد و در نهایت به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با اشاره به اینک  این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه است که به شماره ۳۴۸۹  در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یادآور شد: کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن  چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسراست و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه  تشکیل شده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403022701573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha