میدان بزرگ دارالشفا در قزوین احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از طرح احیای میدان بزرگ دارالشفا برای اتصال کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه به مجموعه دولتخانه صفوی خبر داد

به‌گزارش میراث آریا، علیرضا خزائلی در نشست خبری که به‌مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی که در محل موزه شهر قزوین برگزار شد، گفت: در حاشیه جشنواره چدرسانه‌ای میراث‌فرهنگی فیلم کوتاهی از میدان دارالشفا نمایش دادیم، این میدان تاریخی که نقطه اتصال بین سعدالسلطنه تا دولتخانه بود بخش مهمی از بافت و هویت تاریخی قزوین را شامل می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: اسناد و تصاویر هوایی تا پیش از سال ۱۳۳۵ نشان می‌دهد که این محدوده تماماً باغ و فضای سبز بوده و ساخت‌وساز و تفکیک قطعات بعد آن سال رخ داده است.

او اظهار کرد: آنچه مورخان و پژوهشگران از سفرنامه‌ها و نقشه‌ها به‌ویژه نقشه سال ۱۹۱۹ دوره قاجاریه و توضیحات مستشرقان از دوره صفویه روایت می‌کنند، میدان بزرگ قزوین تحت عنوان میدان شاهی (میدان سعادت) وسعتی بزرگ و در غرب بقعه چهار انبیاء و در برگیرنده سعدالسلطنه و مسجدالنبی امروزی بوده است.

خزائلی افزود: برای احیای هویت تاریخی قزوین طراحی و ساماندهی این میدان در رابطه با اتصال بین سعدالسلطنه، چهارانبیاء و چهل‌ستون مطالعه شد، مبانی تاریخی آن مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقصدی تحت عنوان میدان در نقطه اتصال این دو بنا در نظر گرفته شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین پیرامون نامگذاری این میدان گفت: نامگذاری آن باید ریشه در هویت تاریخی داشته باشد، لذا بررسی و مطالعه ما نشان داد این منطقه در قاجاریه دارالشفا نامگذاری شده و ما هم طرح میدان را با همین نام انتخاب کردیم.

او افزود: در حال حاضر طرح تهیه و تصویب شده و با عنایت به اینکه یک پروژه مهم شهری و مرتبط با هویت تاریخی قزوین است امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل با اجرای طرح میدان دارالشفا را احیا کنیم.

میدان بزرگ دارالشفا در قزوین احیا می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403022801653
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha