برگزاری کارگاه تخصصی تأثیر هنر تذهیب بر هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در عمارت دیوان‌خانه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از برگزاری کارگاه تخصصی تأثیر هنر تذهیب بر هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در عمارت دیوان‌خانه وکیل در شیراز خبر داد.

به گزارش میراث آریا، محمد ثابت اقلیدی گفت: به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در فارس بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه فرهنگی پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بابیان اینکه برنامه‌های این هفته در اماکن و سایت‌های تاریخی برگزار می‌شود، افزود: امروز در عمارت دیوان‌خانه وکیل در شیراز بیش از ۲۰ هنرمند صنایع‌دستی گرد هم آمدند و به هنرنمایی می‌پردازند.

او گفت: در این برنامه که درواقع کارگاه تخصصی تأثیر هنر تذهیب بر هنرهای سنتی و صنایع‌دستی است هنرمندان رشته‌هایی چون منبت، طلاسازی، کاشی، فرش، قلم‌زنی، حجاری سنگ مشغول کارند.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش بابیان اینکه ۱۲ اثر تذهیب از موزه ملی ایران و ۱۱ اثر تذهیب دیگر هم از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به شیراز منتقل‌شده است، افزود: بر اساس سیاست ابلاغی معاونت میراث فرهنگی کشور، امسال در هفته میراث فرهنگی، شیراز میزبان برنامه پاسداشت هنر ناملموس تذهیب است، در پاسداشت ثبت جهانی هنر تذهیب، برای نخستین بار ۲۳ اثر شاخص هنرمندان تذهیب رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها برپایی نمایشگاه نسخ و قرآن‌های خطی مزین به تذهیب در موزه شاه‌چراغ (ع)، برگزاری کارگاه تخصصی «تأثیر هنر تذهیب بر هنرهای سنتی و صنایع‌دستی» توسط انجمن هنرهای سنتی استان فارس، کارگاه تخصصی تذهیب توسط هنرمندان فارس و شیراز (مکتب شیراز) و کارگاه تخصصی تذهیب توسط هنرمندان کشوری و نشست‌های تخصصی ملی و بین‌المللی با موضوع مکاتب تذهیب ایران در مرکز اسناد، در این هفته در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha