شهرداری ارومیه نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه فقط تعداد انگشت‌شماری از خانه‌های تاریخی ارومیه باقی مانده از شهرداری ارومیه درخواست می‌شود نسبت به تملک آنها اقدام کند.

به‌گزارش میراث‌ آریا، مرتضی صفری در جلسه شورای اداری ارومیه اظهار کرد: پس از تملک این خانه‌های قدیمی باید در اسرع وقت برای مرمت آنها اقدام و سپس کاربری متناسب با بنا برای آنها تعریف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی افزود: سه بنای تاریخی که در سال گذشته تحویل این اداره‌کل شد در حال حاضر مورد مرمت قرار گرفته و مدرسه هدایت با کاربری اولین خانه صنایع‌دستی استان پذیرای گردشگران است، خانه انصاری در حال مرمت بوده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه رو به اتمام بوده و سپس تبدیل به موزه مدرسه، تاریخ و ورزش خواهد شد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی ارومیه ادامه داد: طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شده و در صورت تصویب می‌تواند ضمن حل مشکلات ساکنان این بافت به احیای بافت تاریخی ارومیه نیز کمک کند.

صفری تصریح کرد: در حال حاضر مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به مرمت مسجد یوردشاهی، مناره، مسجد جامع، و خانه گردشگری ارومیه اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های اقامتی ارومیه سه هزار تخت بوده و با هدف گسترش مراکز اقامتی، توسعه واحدهای بوم گردی در شهرستان آغاز شده که منطقه سیلوانا، نازلو و جادخ سنتو بزرگترین ظرفیت را برای توسعه بوم‌گردی دارند لذا می‌طلبد توسعه بوم گردی در این مناطق مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha