شناسایی هنرمندان شاخص با محدودیت جسمی در کرمان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: باید هنرمندان با محدودیت جسمی اما شاخص در حوزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، شناسایی و درجه‌بندی شوند و حضور جدی این افراد را در سمینارهای آموزشی در کنار سایر هنرمندان صنایع‌دستی را شاهد باشیم.

به گزارش میراث آریا، اعظم علیخانی سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ در بازدید از مجموعه نیکوکاری و توانبخشی رعد کرمان گفت: کارهایی که در مجموعه رعد انجام می‌شود قابل تقدیر و قدردانی است و هم کار آن دسته از عزیزانی که به پشتوانه این مجموعه چه در قالب نیروی انسانی حمایت می‌کنند و چه خیرین که با نگاه ویژه به این حوزه ورود کردند و خدا را شاکریم که چنین جامعه به هم پیوسته‌ای را با انسجام اجتماعی داریم.

معاون صنایع‌دستی کرمان گفت: قاعدتا هر دستگاه دولتی موظف به ارائه خدمات به آحاد جامعه است و حوزه صنایع‌دستی در سه بخش فعالیت دارد و در بخش اصلی که می‌تواند حامی مجموعه رعد باشد همان بخش توسعه و ترویج است که با هدف آموزش و ترویج صنایع‌دستی در سطح کشور در حال فعالیت است.

او ادامه داد: باید هنرمندان شاخص دارای محدودیت جسمی و توانمند در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، شناسایی و درجه‌بندی شوند و افراد درجه یک را در سمینارهای آموزشی در کنار هنرمندان صنایع‌دستی داشته باشیم.

علیخانی با اشاره به بحث تشکیل کارگروه ویژه کودک در حوزه صنایع‌دستی گفت: اگر خانواده قرار است با یک حرفه و با یک موضوع فرهنگی آشنایی پیدا کند چه بسا بهتر است از محصولات داخلی حمایت کند و با ساحت‌های فرهنگی مواجهه باشد و پشتوانه و داستان هر خریدی را بداند پس با شناخت پشتوانه فرهنگی محصولات داخلی می‌توانیم شاهد حمایت بیشتر از محصولات ملی و داخلی‌مان باشیم.

معاون صنایع‌دستی کرمان گفت: برای اینکه این اتفاق شکل بگیرد و ما بتوانیم بازار را معرفی کنیم و شناخت و آگاهی بدهیم که صنایع‌دستی چه هست و چگونه تولید شده و فضای پرطمطراق فرهنگی، هویتی و اقتصادی آن چیست بایستی با ترجیح آگاهی‌بخشی به جامعه کودک و نوجوان شروع کرد.

او در ادامه گفت: وقتی کودک آگاه شود خانواده هم آگاه خواهد شد و برای این کار بایستی کارگروه کودک و نوجوان در قالب یک تشکل مردم نهاد در حوزه صنایع‌دستی با همت هنرمندان علاقه‌مند فعال شود.

علیخانی با اشاره به بحث برندسازی و بازاریابی و بازارسازی صنایع‌دستی گفت: تشکیل کارگروه کودک با همکاری مجموعه رعد کرمان می‌تواند گام اولیه‌ای باشد در حوزه صنایع‌دستی و معلولینی که آموزش دیده و دارای و مجوز هستند می‌توانند در آموزش ویژه شاغلین شرکت کرده و ما آنها را در دوره‌های تکمیلی در نظر داشته باشیم و این امکان باید از سوی شما و از طریق رابطین با حوزه معاونت شکل گیرد.

معاون صنایع‌دستی کرمان افزود: در حال حاضر اگر کشورهایی مثل ژاپن و چین موفق هستند به دلیل این است که کودکانشان را دست‌ورز تربیت می‌کنند.

او در ادامه گفت: ارتباط مدیران با زیرمجموعه‌ها باعث افتخار مدیران است و برای عبور از تنگناها تعامل و همراهی نیاز است.

علیخانی اظهار کرد: کرمان بهشت معدن کاران است و به لحاظ سنگ های فیروزه و قیمتی و صنایع فلزی و هر آنچه نیاز ادوات کار باشد در استان مهیاست و صنایع‌دستی مبتنی برمحیط زیست بوده و هر کاری که مد نظر باشد در حوزه صنایع‌دستی منابع آن در استان پهناور چهار اقلیم یافت خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی کرمان گفت: موجود بودن منابع اولیه در بستر شروع کار از مهمترین موضوعات است و مهمتر از آن تجاری سازی صنایع دستی در کرمان است چرا که حوزه صنایع دستی قابلیت‌ ایستادگی و رونق بخشی را دارد.



انتهای پیام/

کد خبر 1403030900438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha