اکران آنلاین؛ برگ برنده این روزهای پلتفرم‌ها

در دوران کرونا اکران آنلاین به عنوان یک پیشنهاد جایگزین سینما رفتن در دنیا و سپس ایران مطرح شد و با پایان این پاندمی و باز شدن سالن های سینما، اکران آنلاین از رونق افتاد، اما پلتفرم‌های نمایش خانگی این مسئولیت را از دوش خود برنداشته و باز هم به اکران فیلم‌ها ادامه دادند؛ گرچه این روند رونق کافی نداشت.

مریم مبینی فعال رسانه در یادداشتی نوشت: در یک سال اخیر آنچه در عملکرد شبکه نمایش خانگی پررنگ شده است توجه ویژه به اکران آنلاین فیلم‌های روز سینمای ایران است؛ اتفاقی که توسط فیلم‌نت کلید خورد و در این بازار رقابتی فیلیمو و نماوا هم سعی کردند به آن بپیوندند و در حال حاضر این فرصت در اختیار فیلم‌های ایرانی هست که پس از پایان اکران خود در سینماها به چرخه اکران آنلاین نیز بیایند و از این طریق با تعداد بالاتری از مخاطبان ارتباط برقرار کنند. 

همچنین از آنجا که سالن‌های سینما هنوز در بسیاری از شهرهای ایران وجود ندارند، اکران آنلاین فرصتی است که حتی با یک گوشی موبایل بتوان به تماشای فیلم‌ها نشست؛ گرچه مشکلات سرعت و گرانی اینترنت در ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. البته با در نظر گرفتن قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان که هم در اکران پرده هم در اکران آنلاین در نظر گرفته شده است اگر سهم قیمت اینترنت را هم حساب کنیم باز هم هزینه فیلم دیدن در اکران آنلاین ارزان‌تر از رفتن به سینما درمی آید ضمن اینکه با خرید یک بلیت از اکران آنلاین چند نفر با هم می‌توانند فیلم را تماشا کنند. 

در کنار اکران آنلاین فیلم‌های روز سینما یک اتفاق دیگر نیز در چند ماه اخیر در پلتفرم‌ها افتاده است که برخی از فیلم‌های سال‌های قبل را که هنوز اکران آنلاین نشده‌اند به این چرخه اضافه می‌کنند و این حرکت به ویژه برای صاحبان آثار آورده اقتصادی خوبی دارد؛ چراکه ورود مستقیم فیلم به وی او دی یک عدد قراردادی در اختیارشان می‌گذارد ولی الگوی اکران آنلاین و سپس رفتن به وی او دی آورده مالی بیشتری برای آن‌ها دارد. 

در میان پلتفرم ها، فیلم‌نت در طرح «سینمای دیگر» خود چند فیلم کوتاه و مستند و هنری نیز اکران آنلاین کرده است که این هم یک پروژه منحصربفرد و سرشار از منفعت برای سینمای ایران است؛ گرچه بی‌نظمی اجرای این طرح در پلتفرم و کم تعداد بودن اکران آنلاین فیلم‌های این بخش باعث شده نه فضای تبلغیاتی خوبی برای آن ایجاد شود نه مخاطب بداند که می‌تواند همیشه و در یک بازه زمانی مشخص سراغ این بخش فراموش شده سینمای ایران برود. 

اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه و مستند به ویژه آن‌هایی که پیش از این جایی نمایش داده نشده‌اند و در سینماها هم روی پرده نرفته‌اند یک مزیت نسبی قابل اعتنا برای فیلم‌نت است که به نظر می‌رسد در ابتدا اهمیت راه اندازی آن در این پلتفرم احساس شد ولی در ادامه و در اجرا با خلل مواجه شد در حالیکه این مسیر می‌توانست جامعه هدف بزرگی از مخاطبان از جنس دانشجویان و فیلمسازان جوان و افراد درگیر در سینمای مستند و کوتاه را به سبد مخاطبان فیلم‌نت اضافه کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030900447
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha