مقدمات ثبت ملی حلوا شکری در استان مرکزی کلید خورد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مقدمات ثبت ملی حلوا شکری به عنوان سوغات روستای هدف گردشگری جاسب کلید خورد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی گفت: حلوا شکری یکی از اصیل‌ترین سوغات مهم استان مرکزی در منطقه جاسب به ویژه ده واران  است که از مشهورترین صنایع غذایی استان محسوب می‌شود. سازندگان این محصول ارزشمند با ۲ محصول شیره انگور و ارده کنجد حلوای خاصی می‌سازند که اکنون به حلوا شکری معروف است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: ثبت ملی سوغات از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است که ثبت این شیرینی ارزشمند در فهرست آثار ناملموس کشور با تنظیم پرونده برای ثبت آن در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: تاریخ و قدمت تهیه حلوا شکری، محفوظ ماندن سنت تهیه حلوا ارده و ثبت آن از جمله دلایلی است که می توان با اتکا بر آن، این شیرینی مخصوص را در فهرست میراث معنوی کشور ثبت کرد.

مرادی بیان کرد: در گذشته ۲ محصول در این منطقه تولید می‌شده که غیر از جوزغند، حلوای جاسب یکی از آنها بوده و ثبت ملی این سوغات و برگزاری جشنواره حلواشکری این محصول به نام جاسب می‌تواند موجب جذب گردشگر در استان  شود و امروزه این حلوا یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد منطقه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031200559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha