۴ رشته صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد احیا شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار رشته صنایع‌دستی شامل نمدبافی، چیت‌بافی، گبه‌بافی و جاجیم‌بافی در استان احیا شده است.

به گزارش میراث آریا، سعید طالبی‌پور بیان کرد: این رشته‌های صنایع‌دستی که پیش از این‌ رو به فراموشی بود، با اجرای دوره‌های آموزشی در مناطق شهری و روستایی، معرفی در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای و برپایی کارگاه‌های زنده در کهگیلویه و بویراحمد احیا شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با هدف حفظ و احیای مشاغل سنتی، ترویج استفاده از وسایل و کالاهای ساخت تولیدکنندگان داخلی احیای رشته‌های صنایع‌دستی در حال فراموشی در دستور کار است. 

او بیان کرد: همچنین دولت برای حمایت از رونق تولید این رشته‌های صنایع‌دستی وام‌های بانکی به متقاضیان پرداخت می‌کند که تاکنون ۱۵ کارگاه در رشته‌های مذکور راه‌اندازی شده است. 

طالبی‌پور تصریح کرد: برای راه‌اندازی این کارگاه‌های صنایع‌دستی ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت‌شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازارچه صنایع‌دستی شهر یاسوج مهم‌ترین مشکل این حوزه استان بود که با کلنگ زنی این طرح در سفر تیرماه رئیس‌جمهوری شهید به استان در مسیر گره‌گشایی قرارگرفته است. 

او افزود: با توجه به نیاز هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد این طرح در زمینی به مساحت ۵هزار مترمربع، دو طبقه و با ۶۰ غرفه اجرا می‌شود. 

طالبی‌پور بیان کرد: هنرمندان صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد به علت نبودن بازارچه صنایع‌دستی محصولات خود را با صرف هزینه‌های هنگفت به استان‌هایی نظیر اصفهان می‌برند که این امر افزون بر هدر رفت وقت و سختی‌های سفر منجر به کاهش درآمد آنان شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۲هزار هنرمندان صنایع‌دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که ۱۶هزار نفر بصورت فعالانه مشغول به فعالیت است. 

او عنوان کرد: بیشترین تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در این استان دست بافت‌های داری مانند گلیم، جاجیم، گبه و… است. 

طالبی‌پور حمایت از رونق تولیدات صنایع دستی در روستاهای استان را از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در تمام روستاهای هدف صنایع‌دستی استان دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد قابلیت صادرات جهانی دارد. 

او گفت: دولت با تمام توان از مردم و علاقه‌مندان که به دنبال اشتغالزایی در حوزه صنایع‌دستی هستند حمایت ویژه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031300639
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha