رویدادها از محرک‌های گردشگری و عامل مهم توزیع گردشگران به مناطق در فصل‌های مختلف است

یکی از شیوه‌های تبلیغات نوین در حوزه گردشگری، تبلیغات در فضای مجازی است، آشنا شدن با ظرفیت‌ها و تولید محتوای تأثیرگذار در این فضا توانسته مناطق گردشگری کشور را معرفی کند.

احمد رجبی راغب، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: رویدادها از محرک‌های گردشگری و عامل مهم توزیع و باز توزیع گردشگران به مناطق در فصل‌های مختلف است، رویدادها جزو عناصری بوده که در صورت تبیین درست، می‌تواند به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.

رویداد گردشگری شهری یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی شهرها در ابعاد مختلف است. رونق گردشگری در صورتی که در مسیر درستی قرار بگیرد می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری باشد که این رویدادها می‌تواند با توجه به سنت‌ها و باورها، آیین‌های سنتی و مراسم مذهبی هر کشوری و گاهی حتی با استفاده از فرهنگ دیگر کشورها و اقوام توسط دولت‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شود.

برای جذب گردشگر رویداد، باید تمهیداتی از سوی نهادهای دولتی با همکاری و تعامل بخش خصوصی انجام شود که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای جشنواره‌ها، رویدادهای بین‌المللی، تبلیغات استاندارد و مناسب در سطح بین‌الملل مهمترین فعالیت‌ها برای رسیدن به درآمد ارزی مقبول در صنعت گردشگری شاخه گردشگری رویداد هستند.

برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف برای برگزاری رویدادهای گردشگری باید از نیروهای توانمند و آگاه گردشگری برای جذب ایده‌ها و نوآوری‌های جدید نهایت استفاده را کرد و با آموزش این نیروها سطح عملکردشان را در این زمینه ارتقا بخشید.

به دلیل اثرات چشمگیری که جشنواره‌ها، رویدادهای ملی و بین‌المللی گردشگری در مناطق پذیرنده گردشگر در سطوح مختلف بر جای می‌گذارد، توجه  فراوانی در کشورهای در حال توسعه در این زمینه معطوف شده است. برخلاف باور عموم، جاذبه‌های گردشگری تنها محدود به وجود مکان‌های فاخر تاریخی نمی‌شود، بلکه فرآیندها و رویدادهای جاری در یک شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد.

امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها حیاتی و افزایش اوقات فراغت سبب افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده است. درحال‌حاضر، دولت‌ها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی ملت و بازاریابی مقصد استفاده می‌کنند. ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، نوعی بازاریابی است که با هدف آگاهی از برند، ترویج نام تجاری، شناساندن محصول و خدمات با برگزاری رویداد، شرکت در آن و حمایت از آن انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر گردشگری رویدادها در کشورهای پیشرفته، بسیار مورد توجه قرار گرفته و اثرات آن نیز در توسعه گردشگری به وضوح قابل مشاهده است. گردشگری رویداد برای مقصدهای گردشگری، عنصری کلیدی برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود. ساکنان و مدیران شهرها و روستاها به شکل فزاینده‌ای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند. همواره تأکید بر این است از حضور فعالان گردشگری با خلاقیت در فضای مجازی در مقاصد گردشگری استقبال شود زیراکه هیچ تریبونی مطمئن‌تر از تریبون مردم برای مردم در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری در هیچ کجای دنیا نیست.

این امر مهم یکی از شیوه‌های تبلیغات نوین در حوزه گردشگری است امروزه تبلیغات فضای مجازی، دریافت خدمات سفر از طریق آشنا شدن با ظرفیت‌ها و تولید محتوای تأثیرگذار توانسته است مناطق گردشگری کشور را معرفی کند، از این روز برنامه‌ریزان سفر و مدیران حوزه گردشگری بخش دولتی و خصوصی همدان تصمیم گرفتند با حمایت گروه برادران ایرانگرد و فعالان گردشگری از سراسر کشور با بهره‌گیری از فضای مجازی همدان را برای سفر به مردم سفردوست معرفی کند.

در هفته گذشته گروه برادران ایرانگرد متشکل از 18 فعال گردشگری در حوزه کشوری از راهنما تا برنامه‌ریز سفر و مجری ارائه تولید محتوا برای فضای مجازی از روز پنجشنبه 10 خردادماه تا روز شنبه 12 خردادماه میهمان همدان بودند، این گروه به صورت خودجوش با دنبال‌کننده‌های متعدد به جای جای ایران سفر می‌کنند و با اقامت، بازدید و دریافت خدمات گردشگری و آشنا شدن با ظرفیت‌های هنری و صنایع‌دستی تلاش می‌کنند محتواهایی تولید کنند که به واسطه آن دوستداران سفر را برای سفر به جای جای ایران تشویق کنند.

این گروه با سفر به همدان و دریافت حمایت‌های اقامتی و خدماتی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان، مجموعه هتل‌های بین‌المللی  باباطاهر، کمیسیون گردشگری شورای شهر، شرکت سیاحتی علیصدر، مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه، شهرداری شهرهای جهانی لالجین و ملایر و بوم‌گردی خانقالان در روستای سراب کبودراهنگ توانستند همدان را بیش از پیش بشناسند و با تولید محتوای هدفمند در پلتفرم‌های متعدد ظرفیت‌های استان را به مخاطبان گردشگر دوست خود در فضای مجازی معرفی کنند.

نقطه آغاز این رویداد سایت تاریخی هگمتانه و نقطه پایانش شهر جهانی سفال بود از هگمتانه تا لالجین هر آنچه همدان تاریخی در لایه‌های با ارزش فرهنگ، تاریخ و طبیعت خود جای داده بود به این فعالان ارائه داد امید آن‌که در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری حوزه گردشگری استان از نتایج چنین رویدادها و تبلیغات به روز باشیم.

به امید جهانی شدن همدان و معرفی پایتخت تاریخ و تمدن به عنوان مقصد اصلی سفر داخلی و خارجی به غرب کشور ایران.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403031600737
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha