تخصیص ۶۸۸ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت بافت تاریخی یزد/ بیش از ۹۵ واحد از ۳۰۰ واحد راکد استان به چرخه تولید بازگشتند/ انعقاد ۲۱ تفاهم‌نامه اقتصادی در سفر دوم شهید جمهور به یزد

استاندار یزد در تشریح دستاوردهای سفرهای رئیس‌جمهور شهید به استان یزد گفت: در دولت سیزدهم بالغ بر ۶۸۸ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های بافت تاریخی یزد تخصیص یافته است.

مهران فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا به تشریح دستاوردهای سفرهای شهید آیت‌الله رئیسی (ره)؛ رئیس‌جمهوری شهید به استان یزد و موضوعات مورد تأکید ایشان پرداخت.

 استاندار یزد بابیان اینکه پیش از سفرهای اول و دوم رئیس‌جمهوری شهید به استان، نظام مسائل، فرصت‌ها و مزیت‌های یزد شناسایی  شد، اظهار کرد: در این راستا نشست تیم کارشناسی اعزامی از تهران با مدیران و کارشناسان دستگاه‌های استان برگزار و پیش‌نویس مصوبات آماده شد.

او با اشاره به بررسی پیش‌نویس مصوبات در نهاد ریاست جمهوری با حضور معاونین وزرا و مدیران استان گفت: در گام سوم پیش‌نویس مصوبات مجدداً در نشستی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرا مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت مصوبات این سفر نهایی شد.

فاطمی با بیان اینکه مصوبات، پیش از تصویب فرایند کارشناسی و فنی بسیار سنگینی را طی می‌کند، تصریح کرد: مصوبات سفرهای رئیس‌جمهوری به معنی واقعی متناسب با نیازها بوده و به عنوان پیشران توسعه و پیشرفت یک استان عمل می‌کند.

استاندار یزد با اشاره به ۱۵۰ مصوبه با حجم ۷۷۹۵ میلیارد تومان در سفر اول و صد مصوبه با اعتبار ۴۶۰۰ میلیارد تومان در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان گفت: خوشبختانه اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهوری شهید به استان پیشرفت بالایی داشته و بسیاری از این اعتبارات محقق شده است.

او به تشریح تفاوت سفرهای سفر دور اول و دوم رئیس‌جمهوری شهید به استان پرداخت و افزود: در سفر دور دوم، در کنار مصوبات عمرانی، ۲۱ تفاهم‌نامه اقتصادی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باهدف جهش تولید و رونق اقتصادی منعقد شد.

فاطمی احیای واحدهای راکد را یکی از سیاست‌های اقتصادی مورد پیگیری دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در پرتو پیگیری‌های استان و با اهتمام وزارت صمت، از مجموع بیش از ۳۰۰ واحد راکد استان، بیش از ۹۵ واحد به چرخه تولید بازگشته و بیش از ۱۲۰۰ نفر مشغول به کار شدند..  

استاندار یزد بخش عمده‌ای از این مصوبات و تخصیص اعتبارات را مربوط به تعهدات اجتماعی وزارت نفت در حوزه‌های سلامت، آموزش و ورزش دانست و گفت: در قالب طرح شهید سلیمانی وزارت آموزش و پرورش و از محل این اعتبارات، بیش از ۷۶ زمین چمن مصنوعی برای مناطق کمتر برخوردار تدارک دیده شد.  

او تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را یکی از تأکیدات رئیس‌جمهوری شهید برشمرد و افزود: بر این اساس پروژه‌های جدیدی در دولت سیزدهم آغاز نشد و برنامه‌ریزی جدی برای تکمیل پروژه‌های مهم و اولویت دار به‌جامانده از گذشته صورت گرفت. 

فاطمی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیمه‌تمام متعدد در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سفر رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: با تزریق این اعتبارات پروژه تالار یزد پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی تکمیل و پروژه‌های فرهنگی و هنری شهرستان افتتاح یا در مراحل پایانی قرار گرفت. 

استاندار بابیان اینکه در سفر رئیس‌جمهوری به استان قریب به هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های حوزه سلامت در نظر گرفته‌شده است، یادآور شد: بر این اساس پیشرفت فیزیکی ۹ پروژه‌های بیمارستانی استان بالای ۸۰ درصد بوده و بیمارستان بحران و بیمارستان مهریز تکمیل شد. 
 
او اقدامات انجام‌شده در حوزه بهداشت و درمان در قالب سفرهای رئیس‌جمهوری شهید را تحول بزرگی در حوزه سلامت استان برشمرد و گفت: بیمارستان تخصصی سرطان و مراکز جامع سلامت و اورژانس نیز با جدیت در دستور کار قرار دارد.

فاطمی از اختصاص بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های حمل‌ونقل و راه‌های استان در قالب سفرهای رئیس‌جمهوری خبر داد و افزود: در همین راستا تکمیل و بهره‌برداری کامل از پروژه راه‌آهن یزد_اقلید، دوبانده‌سازی خط ریل بافق_ارژنگ انجام شد.

استاندار ادامه داد: احیای پروژه‌های تعطیل جاده‌ای همچون یزد_طبس، اردکان_چوپانان، هرات_هرابرجان، خروجی شهرستان تفت و ورودی شهرستان ابرکوه، کنار گذر شرقی زارچ_اشکذر_ میبد، جاده بهاباد_دربند_ناینبد استان را به کارگاه بزرگ در حوزه راه تبدیل کرده است. 
 
او همچنین با ابراز خرسندی از ایجاد تحولی بزرگ در حوزه مسکن در استان گفت: نرخ زمین، مسکن و اجاره‌بها بیشترین تأثیرگذاری را بر تورم استان داشته که ناشی از ناترازی عرضه و تقاضا و توقف چندین ساله پروژه‌های مسکن‌سازی است. 

فاطمی با اشاره به طرح ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن در دولت سیزدهم تصریح کرد: سهمیه استان در این طرح ۵۴ هزار واحد مسکونی بود که در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از ۵۸ هزار واحد ویلایی آغاز شده است. 

تصویب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه موزه بزرگ یزد در دو سفر شهید جمهور به استان یزد

استاندار یزد در ادامه ظرفیت‌های استان در حوزه میراثی و گردشگری را از مهم‌ترین مزیت‌های یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری ایران دانست و گفت: در قالب مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان قریب به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص یافت. 

او با بیان اینکه بافت تاریخی یزد تنها بافت تاریخی ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو است، عنوان کرد: بر این اساس در دولت سیزدهم بالغ بر ۶۸۸ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های این منطقه تخصیص‌ یافته است. 

فاطمی در همین راستا ادامه داد: در سفرهای رئیس‌جمهوری اعتبارات بسیار زیادی برای تکمیل موزه بزرگ یزد، احیا و مرمت بافت های تاریخی و مراکز گردشگری استان اختصاص یافت که در نوع خود کم‌نظیر بود.

استاندار یزد با اشاره به اهمیت موزه‌ها در جوامع مختلف گفت: موزه بزرگ یزد مجموعه‌های فاخر و ارزشمند استان در بافت تاریخی است. اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی در موزه بزرگ یزد انجام‌ شده است و این مجموعه می‌تواند شبکه میراثی و گردشگری ما در بافت تاریخی یزد را تکمیل کند.

او با بیان اینکه در سفرهای دور اول و دوم رئیس‌جمهور شهید به استان برای موزه بزرگ یزد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق و از قِبَل آن، اقدامات زیرساختی بسیار ارزشمندی انجام شده است.

فاطمی ادامه داد: پیگیری‌های لازم به منظور پرداخت ۳۰ میلیارد تومانِ باقی‌مانده از اعتبار مصوب سفر رئیس‌جمهوری شهید، در حداقل زمان ممکن انجام خواهد شد. تکمیل این مجموعه، نیازمند ۷۰ میلیارد تومان است و اهتمام جدی ما بر تأمین منابع موردنیاز این مجموعه ارزشمند در کمترین زمان ممکن است. امید است در پرتو اقدامات مورد پیگیری، این مجموعه موزه‌ای بسیار بزرگ و ارزشمند هر چه سریع‌تر ایجاد و مورداستفاده عموم مردم کشور و گردشگران خارجی قرار گیرد.

استاندار یزد با اشاره به اینکه مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان در شرایط بسیار سختی محقق شد، گفت: ضمن مدیریت بحران کرونا در ابتدای دولت، وقوع دو سیل بزرگ با خسارت‌های زیاد و فتنه‌های دشمنان، پروژه‌های بزرگ با تلاش مسئولان استان پیگیری و عملیاتی شدند.

او در ادامه تأکید کرد: ثمره اقدامات و فعالیت‌های مورد پیگیری در استان یزد، رشد اقتصادی ۷.۵۵ درصدی، کاهش نرخ بیکاری به کمتر از ۷ درصد، کاهش نرخ بیکاری مردان به ۳ درصد و نرخ بیکاری بانوان از ۳۲ درصد به ۱۸ درصد است. 

فاطمی بابیان اینکه آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کل جامعه بیکار از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است، افزود: خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد اشتغال استان مربوط به افراد بومی است و بالاترین سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان در تعهد اشتغال استان طی سالیان اخیر رقم خورد. 
  
استاندار یزد در ادامه مسئله آب را مهم‌ترین چالش پیش روی توسعه استان و از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری شهید در سفر به یزد برشمرد و گفت: بر این اساس ظرف کمتر از سه سال با پیگیری‌های ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری و وزارت نیرو و همکاری وزارت صمت اتفاقات بزرگی رقم خورد. 

او اجرای خط پدافندی انتقال آب به یزد را از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای حل چالش آب استان دانست و خاطرنشان کرد: از خط اول انتقال آب دریا به استان یزد، ۳۰ کیلومتر خط با سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد تومان و قابلیت پمپاژ ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه به مخزن ذخیره آب یزد اجرا شد. 

فاطمی با اشاره به تصویب پروژه خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس از محل معادن در سفر رئیس‌جمهوری به استان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به طول ۷۳۰ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۰هزار میلیارد تومان آغاز و در حال حاضر آب شیرین‌کن دوم این مجموعه احداث و ۳۰ کیلومتر خط اجراشده است. 

استاندار یزد از بهره‌برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان ظرف چند روز آینده خبر داد و افزود: با اجرای این فاز تا سقف ۲۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن فدک و شبکه آب استان اضافه و مابقی تعهد ۱۰۰ میلیون مترمکعبی آب ظرف سه سال انجام می‌شود. 

او ساخت قریب به ۳۵۰ هزار مترمکعب مخزن را اتفاق بی‌نظیری برای استان کویری یزد جهت مدیریت آب در شرایط بحرانی دانست و عنوان کرد: همچنین عملیات آب‌رسانی به ۳۸۱ روستا در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و نیز ۴۴ روستای شهرستان بهاباد انجام‌شده و در سایر شهرها در حال اجراست.

فاطمی همچنین خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه رینگ آب شهر یزد، اتصال شبکه آب شهرستان‌های اردکان و میبد به دریا و اجرای پروژه‌های آبی در سایر شهرستان‌ها، از اهم مصوبات اجرا شده یا در حال اجرا با تأکید شخص رئیس‌جمهوری شهید است. 

استاندار یزد بابیان اینکه بزرگ‌ترین پروژه سد خاکی استان در هرات با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در مراحل نهایی و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، گفت: به برکت سفرهای شهید آیت‌الله رئیسی به استان و تأکیدات ایشان، تحول بزرگی در حوزه آبی استان رقم خورده است. 

او در پایان با اشاره به سه ویژگی برجسته شهید آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: اخلاص در برابر خداوند، اطاعت محض از ولی امر و صداقت در برابر مردم سه ویژگی مهم رئیس‌جمهوری شهید کشور بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031900885
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha