صنایع‌دستی بارزترین مصداق رشد تولید با مشارکت مردم است /صنایع ‌ستی کرمانشاه در اقلیم کردستان عرضه می‌شود / زنجیره‌ای ارزش صنایع‌دستی در کرمانشاه تشکیل می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه صنایع‌دستی بارزترین مصداق تحقق شعار سال است گفت: هیچ صنعتی به اندازه صنایع‌دستی نمی‌تواند به تحقق رشد تولید با مشارکت مردم کمک کند.

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی عصر روز یکشنبه ۲۰ خردادماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی که در محوطه تاق‌بستان با حضور هنرمندان و صنعتگران و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، اشاره به قدمت بسیار طولانی صنایع‌دستی در کشور، گفت: کهن‌ترین صنایع‌دستی که تاکنون در کشور کشف شده ابزار سنگی مربوط به حدود ۷۰۰ هزار سال پیش و متعلق به دوره پارینه سنگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه صنایع‌دستی روحیات، تفکرات، خلاقیت و هنر یک ملت را در خود جای داده است، افزود: اگر پژوهشگری بخواهد در مورد ملتی تحقیق کند، یکی از راه‌های آن شناخت صنایع‌دستی است.

فرمانی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی در اقتصاد هر منطقه نقش ایفا می‌کند، تصریح کرد: با یک سرمایه گذاری اندک و مواد اولیه در دسترس می توان یک شغل با محوریت تولید صنایع‌دستی ایجاد کرد. کرمانشاه جایگاه بسیار خوبی در صنایع‌دستی کشور دارد و ما در تلاشیم تا زنجیره ارزش صنایع‌دستی را در استان تکمیل کنیم.

او افزود: در استان ۲۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۷۵ رشته مشغول به فعالیت هستند که در سال‌های گذشته ۱۶۹ اثر هنرمندان استان مهر اصالت ملی و ه‍ اثر نیز مهر اصالت جهانی دریافت کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: برنامه‌هایی را برای توسعه صنایع‌دستی استان در دستور کار خود قرارداده‌ایم که از جمله آن می‌توان به ایجاد بازارچه‌های دائمی در ورودی و خروجی شهرها و افزایش بازارچه‌های موقت و فصلی اشاره کرد.

فرمانی در ادامه از پیگیری برای توسعه آموزش‌های صنایع‌دستی در استان خبر داد و افزود: به منظور رونق این هنر صنعت در استان تفاهم نامه‌هایی را با برخی از ارگان‌ها همچون امور زندان‌ها، بهزیستی، کمیته امداد، جهاد سازندگی و بسیج سازندگی منعقد کرده‌ایم تا آموزش‌های صنایع‌دستی را در این مجموعه‌ها داشته باشیم.

او با بیان اینکه توسعه آموزش‌های صنایع دستی در مناطق محروم و محلات حاشیه نشین شهر کرمانشاه نیز در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در سال گذشته به حدود ۵۰۰ نفر در استان آموزش های صنایع‌دستی ارائه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در خاتمه با اشاره به سفر اخیرش به همراه استاندار به اقلیم کردستان عراق، گفت: در این سفر توافقات خوبی برای برپایی نمایشگاه‌های موقت صنایع‌دستی در بخش اقلیم کردستان عراق داشتیم و مقرر شد در چهارچوب تفاهم نامه‌هایی تا پایان امسال چند رویداد را در این منطقه برگزار کنیم.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از صنعتگران و هنرمندان پیشکسوت و شاخص از تعدادی از مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی حامی صنایع‌دستی استان تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha