پیشنهاد نامگذاری معابر به اسم مفاخر میراث‌فرهنگی/ وظیفه شورای عالی استان‌ها در قبال بافت‌های تاریخی

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی با اشاره به وجود ۱۹۰ محدوده بافت شهری تاریخی، نقش شوارها و شهرداری‌ها را در تحقق «مشوق‌های تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» و ظرفیت‌های قانونی برای «اعطای تسهیلات مرمت و مقاوم‌سازی برای مردم در بافت‌های تاریخی» حائز اهمیت دانست.

به گزارش میراث آریا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در بیست و نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که بعدازظهر امروز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ‌برگزار شد،‌ پیرامون اهمیت و جایگاه شوراها گفت: شورای عالی استان‌ها شامل ۷۵ نماینده از ۳۱ استان کشور، ۱۲۶ هزار نفر جامعه شورایی کشور از استان تا دهستان را نمایندگی می‌کند.

او افزود: شوراهای اسلامی، نهادی فرهنگی، آموزشی، پرورشی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی در شهرها، روستاها و بخش‌ها برای تسهیل خدمت به مردم عزیزمان است و در قانون تشکیلات شوراهای اسلامی تصریح شده است که این وظایف را شوراها از طریق همکاری با مردم باید انجام دهند.

این مقام مسئول در وزارت میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه مردم رکن اساسی کارها در همه امور هستند، ادامه داد: مصداق بارز مردم‌سالاری و مشارکت گسترده مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی همین شوراهاست. 

دارابی با اشاره به نقش محوری شوراها در ترویج فرهنگ میراث‌فرهنگی و نیز ضوابط معماری و شهرسازی از طریق نامگذاری معابر و میادین، پیشنهاد کرد: یک سرشماری و آمارگیری داشته باشیم ببینیم چقدر از نام‌های مفاخر و بزرگان همچون فردوسی، نظامی، سعدی، حافظ، مولوی و رودکی روی کوچه‌ها و خیابان‌ها و میادین نامگذاری شده است.

اودر بخش دیگری از سخنانش در تشریح راهبرد و سیاست معاونت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: سیاست ما مبتنی بر سه اصل است: صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی؛ دفاع از حقوق عامه از حیث آنکه مردم نقش اساسی در حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی دارند؛ کمک به توسعه و عمران کشور. بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور نیاز به کمک و معاضدت میراث‌فرهنگی دارد.

دارابی با بیان وظایف متقابل دولت و مردم در حوزه میراث‌فرهنگی ادامه داد: بر این اساس «تدوین نظام مسائل شهرها و روستاها» و «سازوکارهای حل آنها» را باید مشخص کنیم. این قبیل نشست‌ها و نیز تشکیل کارگروه‌های مشترک در سطح ملی، استانی و سایر سطوح که بدون واسطه و مستقیم است، کمک بایسته‌ای به حل مشکلات خواهد کرد. 

موضوعات همکاری‌های مشترک معاونت میراث‌فرهنگی و شورای عالی استان‌ها

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه چند موضوع مهم از سوی میراث‌فرهنگی با شهرداری‌ها و شوراها مطرح است،‌ نخستین مورد را شعار «هر شهر یک موزه»‌ دانست که «ایجاد یک کانون و مرکز فرهنگی تاریخی» برای هر شهر است.

او خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها، همت آنان در تحقق شعار «هر شهر یک موزه» را در یک بازه زمانی یک ساله خواستار شد و ادامه داد: امروزه موزه‌ها نقش بزرگی در گفت‌وگو و تاب‌آوری، گسترش صلح و دوستی، کاهش منازعات و تنش‌ها دارند. موزه‌ها در جهان نمادی از «سرمایه‌ها، دارایی ها و ثروت ملی و تاریخی» یک ملت محسوب می‌شوند و نمادی از توسعه‌یافتگی شهری هستند. الان در جهان بیش از ۹۲ هزار موزه وجود دارد. سهم ایران ۸۳۲ موزه است. 

«جبران محدودیت‌های اعمال شده در عرصه و حرائم آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی» نکته دیگری بود که دارابی به آن اشاره کرد و افزود: به علت منابع محدود دولتی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فقط قادر به تملک بخش محدودی از این اراضی است لذا تدوین طرح نحوه اعطای اراضی معوض به مالکان اراضی واقع در عرصه و حریم آثار ملی و نحوه همکاری دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قوانین مربوط می‌تواند از جمله همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با آن شورا باشد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به بحران معماری و شهرسازی در دهه‌های اخیر در کشور اشاره کرد که با فرهنگ و سنت‌های ایرانی ـ اسلامی همسو نیست و ادامه داد: همکاری در این حوزه در جهت تهیه طرح‌های مرتبط با نظام مدیریت شهری و ارتقای کیفیت در حیات شهری از جمله موارد همکاری است.

تأسیس انجمن‌های میراث‌فرهنگی در تمام سطوح تقسیمات کشوری و تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در همه استان‌ها از دیگر موضوعاتی بود که به گفته دارابی، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش اساسی در انجام مأموریت‌های این دو نهاد دارند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به وجود ۱۹۰ محدوده بافت شهری تاریخی، نقش شوارها و شهرداری‌ها را در تحقق «مشوق‌های تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» و همچنین ظرفیت‌های قانونی برای «اعطای تسهیلات مرمت و مقاوم سازی برای مردم در بافت‌های تاریخی» حائز اهمیت دانست.

«تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی»، «رفع نیازهای موجود در حوزه‌های خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌ها»، «اولویت تأمین اعتبارات مورد نیاز را برای ساخت و تجهیز فضاها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت‌ها»، «رأی قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر شده تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافت‌ها» و «ایجاد ساختار مناسب اداری در شهرداری‌های شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی توسط سازمان اداری استخدامی با همکاری وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» مواردی بودند که قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، مطالبه‌ اجرای صحیح آن را از سوی شورای عالی استان‌ها خواستار شد.

دارابی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: انجام مأموریت‌های میراث‌فرهنگی به عنوان دستگاه فرا بخشی، تنها با همکاری سایر بخش‌ها و مردم محقق خواهد شد و با عنایت به همپوشانی فراوان مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و شورای عالی استان‌ها، موارد همکاری در قالب تفاهم‌نامه‌ مشترک، می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032301298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha