مخاطب غیرایرانی «گذشته» را طور دیگری می‌بیند/ تورم و مشکل اقتصادی انیمیشن‌سازها را تهدید می‌کند

کارگردان انیمیشن «گذشته» معتقد است وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگردانان حوزه انیمیشن باعث شده بسیاری از آنها به مهاجرت فکر کنند.

حمید محمدی کارگردان انیمیشن و انیماتور در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: مشغول تولید کاری نیستم و بیشتر در جست‌وجوی فیلمنامه خوب برای ساخت هستم. البته چند طرح خوب دارم که هنوز به مرحله فیلمنامه نرسیده‌اند.

او با اشاره به اینکه انیمیشن «گذشته»، (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) پخش بین‌الملل خود را پشت سر می‌گذارد، درباره علت موفقیت این انیمیشن مطرح کرد: پخش داخلی «گذشته» به پایان رسیده و شاید به دلیل همذات‌پنداری مردم با آن و ارتباطی که با موضوع گرفته‌اند، در ایران موفق بود، اما در پخش خارجی اتفاق متفاوتی رقم خورد. برخی از تماشاگران از فیلم تعریف می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند که اصلا با داستان ارتباط برقرار نکردند، البته همه از نظر ساختاری از کار راضی بوده‌اند.

این انیماتور درباره واکنش مخاطبان در سینما پس از تماشای انیمیشن بیان کرد: در همه اکران‌های داخلی «گذشته» حضور داشته‌ام و اکثر واکنش‌ها را مثبت دیدم، هر کدام از مخاطبان که می‌دانستند در سالن حضور دارم، به سراغم می‌آمدند و سوالاتی می‌پرسیدند. برداشت مخاطبان این اثر به ۲ شکل متفاوت بود؛ یک برداشت عاشقانه و یک برداشت سیاسی. تاکنون بازخورد بدی از سوی مخاطبان فیلم نداشته‌ام.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت انیمیشن در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: انیمیشن‌ ایرانی رو به جلوست اما تعداد آن، به دلایل مختلف مثل شرایط اقتصادی، هزینه‌های بالای تولید، مهاجرت نیروهای متخصص این حوزه و... روز به روز، کم‌تر می‌شود. انیمیشن در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود که همه جای دنیا حتی در ایران هم به دنبال بهترین نیروهای انیمیشن هستند. استاپ موشن نیز از آنجایی که در دنیا کمتر ساخته می‌شود پول کم‌تری به آن‌ها داده می‌شود، شرایط متفاوتی دارند.

انیماتور انیمیشن «سوزنبان» درباره عوامل مهاجرت نیروهای متخصص افزود: تورم، حمایت و جایگاهی که در کشورهای دیگر دارند بر مهاجرت آن‌ها تاثیرگذار است. متاسفانه در ایران انیماتورها و کارگردانان انیمیشن جایگاهی ندارند. حتی برخی به من هم می‌گویند چرا از ایران نمی‌روی اما وابستگی‌هایی وجود دارد که شرایط رفتن را برای من سخت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه به رفتن فکر می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که اثر جدیدی تولید نکرده‌ام، شرایط مالی‌ست یعنی اگر بخواهم فیلم انیمیشن جدیدی بسازم، باید به صورت شخصی برای آن هزینه کنم و مراکز دولتی مثل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در تولید در کنار ما هستند تنها بخشی از هزینه‌ها را متحمل می‌شوند و به نوعی کارشان حمایتی‌ست. متاسفانه کارگردان انیمیشن در ایران باید در کنار ساخت فیلم، درآمد دیگری هم داشته باشد به همین دلیل شرایط مهاجرت هم مهیا می‌شود.

این کارگردان همچنین درباره علت تولید بیشتر انیمیشن‌های کوتاه نسبت به بلند در ایران توضیح داد: انیمیشن کوتاه آرتیستی، شخصی و راحت‌تر است، ممیزی کم‌تری دارد و به دلیل زمان کوتاهی که دارد، وقت بیشتری می‌توان برای آن صرف کرد. همچنین فیلم‌های کوتاه مخصوص جشنواره‌ها هستند و با آثار تلویزیونی خیلی تفاوت دارند؛ در تلویزیون کمیت بر کیفیت اولویت دارد اما در سینمای کوتاه این مساله برعکس عمل می‌کند. مطمئنا کسی که فیلم کوتاه می‌سازد تمام تجربه، تلاش و ظرفیت خود را در کارش قرار می‌دهد چراکه برگشت مالی ندارد بلکه فقط در جشنواره‌ها حاضر می‌شود که خود، اعتباری برای سازنده است.

کارگردان «گذشته» در پایان و در پاسخ به این پرسش که علاقه‌ای به ورود به دنیای انیمیشن بلند دارد، عنوان کرد: دوست دارم که انیمیشن بلند هم بسازم اما متاسفانه شرایط آن وجود ندارد. بعد از سال‌ها کار کردن در حوزه انیمیشن، از نظر اجرایی مشکلی نداریم اما باید علاوه‌بر وجود فیلمنامه خوب، سرمایه‌گذار پیدا شود.

«گذشته» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تا به حال جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032501365
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha