پیوند فعالان صنایع دستی با اتحادیه‌ها و اصناف راهگشاست؟

معاونت صنایع دستی کشور در حال برگزاری نشست‌های مشترکی با فعالان صنایع دستی و اصناف و اتحادیه‌های مرتبط است که هنرمندان صنایع دستی از تداوم آن‌ها استقبال کرده‌اند.

به گزارش میراث آریا، در اواخر هفته‌ای که گذشت، نشستی با حضور جمعی از فعالان حوزه سرامیک و سفال و همچنین اتحادیه بلور و چینی و لوستر برگزار شد که در آن تبادل تجربه با رویکرد گسترش بازار مورد توجه ویژه قرار گرفت.

به دنبال برگزاری این نشست، در راستای اهمیت تأثیرگذاری چنین جلساتی با اتحادیه‌های مرتبط، به سراغ چند نفر از حاضران این نشست رفتیم و جویای برگزاری این جلسه شدیم تا بدانیم تا چه میزان این جلسات می‌تواند برای حوزه‌های مختلف صنایع دستی مؤثر باشد.

پریسا حیدری از فعالان حوزه سرامیک و سفال از برگزاری نشستی با اتحادیه چینی و بلور در وزارت میراث فرهنگی به عنوان یک اتفاق مؤثر یاد کرد و گفت: این گونه جلسات در فرایند کاری ما می‌تواند اثربخش و تأثیرگذار باشد چرا که آشنایی ما با حوزه سرامیک خصوصاً اتحادیه چینی و بلور می‌تواند فرصتی برای ارتباط با اتحادیه و به وجود آوردن مسیرهای فروش جدید باشد.

او با بیان این که در جذب سرمایه‌گذار نیز این مهم مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: در این گونه نشست‌ها می‌توانیم نکات خوبی را دریافت کنیم و تداوم چنین جلساتی می‌تواند در حل و فصل مسائل مختلف مؤثر باشد در عین حال می‌تواند باب آشنایی برای توسعه کارگاه‌ها و رونق فعالیت‌هایمان را رقم بزند.

چنین جلساتی در شبکه‌سازی مؤثر است 

وحید انصاری فعال سفالگری نیز با اشاره به فعالیت ۲۳ ساله‌اش در این حوزه گفت: گسترش بازارهای فروش با همکاری اتحادیه چینی و بلور و لوستر عنوان نشستی بود که در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد که در خصوص ظرفیت‌های این اتحادیه صحبت شد که امکان اتصال به این حوزه و همکاری با این اتحادیه نیز فراهم شده بود.

او با بیان این که حضور فعالان حوزه سفال و سرامیک از شهرهای مختلف کشور به آشنایی و شبکه‌سازی ما کمک می‌کند، عنوان کرد: استان‌های مختلف کشور در این نشست مانند همدان، یزد، تهران و... حضور داشتند که راهکارهای فروش و مشکلات این حوزه از سوی همه افراد مطرح شد.

حیدری با بیان این که برندسازی و تولید بدون کارخانه و همکاری با دانشگاه‌ها و بهینه‌سازی مواد اولیه جزء مباحثی بود که ارائه دادیم، گفت: انتقال این تجارب می‌تواند در گسترش بازارها و ارتقای کمی و کیفی تولیداتمان کمک کند.

باید بتوانیم محصول لوکس و باکیفیت تولید کنیم 

مهدی نیکوکار نیز با اشاره به جلسه برگزار شده با اتحادیه بیان کرد: این جلسه ارزشمند بود چرا که معتقدم زمانی می‌توان صنایع دستی و وضعیت آن را در جامعه بهبود بخشید که صنایع دستی بتواند در بطن جامعه حضور داشته باشد نه این که مانند یک کالای وارداتی صرفاً جنبه تزئیناتی داشته باشد.

این فعال حوزه سفال و سرامیک کشور با بیان این که جایگزین شدن صنایع دستی به جای چینی‌های وارداتی می‌تواند به رونق بازار صنایع دستی کمک کند، گفت: در حوزه سفال و سرامیک باید بتوانیم دیدگاه‌های خود را گسترده کنیم نمی‌توانیم با نگاه سطحی و محدود گسترش داشته باشیم پس محصولی باید ارائه شود که قابلیت قرار گرفتن در فروشگاه‌ها و بازارهای لوکس را داشته باشد و بتواند از دکوراسیون تا اقلام خانواده و جهیزیه را در برگیرد.

این فعال حوزه سفال و سرامیک در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم عمق نگاهمان را افزایش دهیم و کالاهای لوکس و باکیفیت در قالب صنایع دستی عرضه کنیم، می‌توانیم به سرعت بازار کشور را از کالاهای وارداتی و چاپی خالی و با صنایع دستی پر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032601420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha