«ماروت» و داستان مردی در فقدان همسر/ شیوه‌های مختلف کنار آمدن ذهن با اتفاق‌های اطراف

زهرا عظیمی کارگردان انیمیشن «ماروت» می‌گوید این انیمیشن به بیماری های سایکوتیک ناشی از شوک های زندگی، از دست دادن ناگهانی افراد و چگونگی کنار آمدن با این بحران‌ها اشاره می کند.

زهرا عظیمی کارگردان انیمیشن «ماروت» در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا درباره شکل‌گیری ایده این انیمیشن توضیح داد: گاهی اوقات، معنا و تفسیر پدیده‌ها و اتفاقات اطراف ممکن است در ذهن دچار تغییرات شود و ایده این انیمیشن مربوط به این پرسش بود که ذهن چطور می‌تواند تفاسیر متفاوتی برای کنار آمدن با مسائل مختلف ارائه و به بقای خودش ادامه دهد. این تغییر معناها چگونه در ذهن تغییر می‌کنند و چه چیزی ممکن است باعث این اتفاق شود. این که راهکارهای مقابله ذهن با فقدان و از دست دادن چیست و چطور ممکن است شخصی در بازی ذهنش غرق شود و این فیلم سعی در نمایش شیوه‌های مختلف کنار آمدن ذهن با اتفاقات پیرامون را دارد. 

عظیمی درباره تولید این اثر بیان کرد: پیش تولید این فیلم، با فیلمنامه اولیه در بهار ۱۴۰۱ شروع شده و به مرور کانسپت‌ها طراحی شد، استوری ریل این اثر بارها دچار تغییرات شد تا موضوع به درستی روایت شود. ریل نهایی پاییز ۱۴۰۲ تکمیل و سپس پروسه تولید شروع شد. اکنون نیز انیمیت به اتمام رسیده و در مرحله رنگ و دسن قرار دارد. مراحل بعدی کامپوزیت و تدوین و پس از آن صداگذاری و موسیقی خواهد بود. این فیلم انشالله پاییز ۱۴۰۳ آماده ارائه خواهد بود. 

کارگردان «ماروت» درباره موضوع و مدت زمان این انیمیشن مطرح کرد: این انیمیشن هفت دقیقه بوده و به بیماری‌های سایکوتیک ناشی از شوک‌های زندگی، از دست دادن ناگهانی افراد مهم زندگی و چگونگی کنار آمدن با آن اشاره می‌کند. داستان «ماروت» در مورد مردی است که پس از از دست دادن همسرش، دچار غم و بیماری شده و باید تصمیم بگیرد که خاطرات و گذشته را رها کند یا در دنیای گذشته غرق شده و ارتباطش را با دنیای واقعی کنونی قطع کند. 

او درباره همکاری خود با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی توضیح داد: حمایت‌های مرکز گسترش موجب شده تا ما شاهد افزایش کیفیت و خلاقیت در آثار کوتاه و به خصوص آثار دانشجویان باشیم. با وجود اینکه در آثار مستقل، فیلمسازان بخش عمده‌ای از کار را خودشان برعهده می‌گیرند، اما بخش‌هایی نیاز به تخصص‌های دیگر یا فرصت بیشتر دارند تا اثری با کیفیت و شایسته رقابت در عرصه‌های بین المللی تولید شود. حمایت‌های مرکز گسترش موجب می‌شود تا دغدغه این هزینه‌ها برای فیلمساز حل شده و کیفیت و سرعت تولید کار افزایش پیدا کند. 

عظیمی درباره برنامه‌های خود برای این انیمیشن بیان کرد: امیدوارم این انیمیشن توانایی ارائه و رقابت در کنار دیگر آثار جشنواره‌های مختلف را داشته باشد و در کنار آثار مختلف به نمایش گذاشته شود. 

کارگردان «ماروت» در پایان گفت: در حال کار روی فیلمنامه چند ایده انیمیشن تجربی هستم که امیدوارم دوباره بتوانند مورد حمایت قرار بگیرند و با کیفیت مطلوبی ارائه شوند. قطعا ایده‌های بسیار زیادی در ذهن فیلمسازان برای ساخت وجود دارند، امیدوارم همکاری‌ها و حمایت‌های مرکز گسترش و دیگر سازمان‌ها و نهادها، از فیلمسازان و دانشجویانی که تازه پا در این مسیر گذاشته‌اند، بیشتر شود تا شاهد رشد روزافزون انیمیشن‌های کوتاه ایرانی باشیم. 

«ماروت» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032701524
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha