وجود ۵ بازارچه صنایع‌دستی فعال در گلستان/ رشد ۸۲ درصدی فروش محصولات صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از فعالیت پنج بازارچه دائمی صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: فروش محصولات صنایع‌دستی استان در یک سال گذشته ۸۲ درصد افزایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا، مریم حاجی‌ابراهیمی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان برای خبرنگاران، گفت: میزان فروش تولیدات از خرداد ۱۴۰۲ تا خرداد امسال ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال بود که این عدد در مقایسه با یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان یادآور شد: سال گذشته سه میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۸۰ دلار انواع محصولات صنایع‌دستی گلستان از جمله تولیدات سنگی و چوبی، سوزن‌دوزی، پارچه‌بافی، گلیم‌بافی، زیورآلات ترکمن، تولیدات چرم دست‌دوز، کاشی سنتی و سرمه‌دوزی به‌صورت چمدانی و گمرکی به ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، بلغارستان، انگلستان، آلمان، امارات، یونان، ایتالیا و آمریکا صادر شد.

او افزود: تاکنون در قالب ۶ هزار و ۶۳۸ فقره هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ به متقاضیان در استان پرداخت شده است.

حاجی‌ابراهیمی با اشاره به فعالیت ۲۸ هزار و ۷۱۷ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی گلستان، گفت: ۹۵ درصد فعالیت در حوزه تولیدات صنایع‌دستی استان بر عهده بانوان است که ۷۰ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

معاون صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۱۸۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی گلستان بیمه شدند و امسال هم ۲۲۴ هنرمند جدید در حال معرفی به سازمان تأمین اجتماعی هستند.

او بیان کرد: با توجه به علاقه‌مندی هنرمندان در تدوین نقشه راه تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی استان تمرکز بر رشته‌های ابریشم‌بافی، جاجیم‌بافی، رودوزی‌های سنتی و سفالگری است.

حاجی ابراهیمی از اجرای استاندارد آموزشی در رشته‌های پلاس، پشتی، زیورآلات، نمد، جاجیم، سوزن‌دوزی ترکمن، قزاق‌دوزی، نواربافی کتول، البسه محلی ترکمن، سوزن‌دوزی شاهکوه و البسه محلی کتول خبر داد و گفت: ۴۳ اثر صنایع‌دستی گلستان به ثبت میراث ناملموس ملی و «سوزن‌دوزی ترکمن، دوتار ترکمن و کمانچه» به ثبت جهانی رسید.

معاون صنایع‌دستی استان گلستان ادامه داد: گلستان ۲ شهر ملی صنایع‌دستی به نام‌های گنبدکاووس (فرش ترکمن) و علی‌آبادکتول (نواربافی کتول)، چهار روستای ملی صنایع‌دستی به نام‌های زیارت (جاجیم‌بافی)، شاهکوه (سوزن‌دوزی شاهکوه)، سیاه رودبار (صنایع‌دستی) و تنگلی (سوزن‌دوزی ترکمن) و پنج مفاخر ثبت ‌شده به نام‌های غلام آق (زیورآلات ترکمن)، عفت مرادی‌زاده (ابریشم‌بافی)، غلامحسین محمودی (زین سازی)، محسن سادات‌مزنگی (حصیربافی) و ایمن‌باجی دهقان (سوزن‌دوزی شاهکوه) دارد.


او افزود: ۲۰ رشته بومی استان «گلیم، ابریشم‌بافی، لباس محلی شاهکوه، زیارت، سرکلاته و قزاق، سوزن‌دوزی شاهکوه، زیورآلات ترکمن، کوب بافی، بوریا، سفالگری، نواربافی آلاچیق، نمدمالی سیاه رودبار، لاک‌تراشی، حصیرباف نی بافی، قزاق دوزی، سفال، نواربافی آلاچیق، جاجیم پنبه‌ای زیارت و ابریشم‌بافی ترکمن (قیناچ)» احیا شده است.

فعالیت پنج بازارچه صنایع‌دستی در استان
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان از فعالیت ۳۰ خانه صنایع‌دستی در نقاط مختلف استان خبر داد و تصریح کرد: گلستان پنج بازارچه صنایع‌دستی فعال و ۲ بازارچه صنایع‌دستی در حال ساخت در کردکوی و مراوه‌تپه دارد و محصولات هنرمندان از طریق ۱۱۹ فروشگاه و چهار سامانه الکترونیکی رسمی به فروش می‌رسد.


او ضعیف بودن همکاری در تبلیغات برای فعالیت بازارچه‌های صنایع‌دستی، هزینه بالای غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، قیمت بالای مواد اولیه که باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول و به دنبال آن کاهش تقاضای خرید می‌شود را ازجمله مشکلات هنرمندان دانست و گفت: میراث‌فرهنگی با برپایی بازارچه‌های موقت و در اختیار قرار دادن غرفه‌ها باقیمت مناسب تلاش دارد زمینه عرضه بهتر محصولات هنرمندان استان را فراهم کند.


حاجی‌ابراهیمی افزود: حل سایر مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی هم نیازمند همراهی نهادهای مرتبط در سطح شهرستان، استانی و کشوری است و رایزنی با کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای تأمین مواد اولیه باقیمت مناسب برای هنرمندان استان در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032901613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha