کودکان و نوجوانان و گردشگری روستایی

گردشگری روستایی برای کودکان و نوجوانان فرصت‌هایی را برای آشنایی آنها با ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مناطق روستایی، کسب و افزایش آگاهی نسبت به فرهنگ‌های مختلف و محیط زیست منطقه روستایی، آشنایی با صنایع‌دستی، بهبود سلامت جسمی و روانی، تکمیل مهارت‌های فردی و افزایش اعتماد به نفس و کسب شخصیتی جدید، شرکت در رویدادهایی که به آنها حس خودباوری می دهد، شناخت مکان‌های جدید، شناخت آداب و رسوم وزبان‌ها و گویش‌های محلی را فراهم می‌آورد.

فرشید فیروزان، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان نوشت: گردشگری روستایی ما را قادر می‌سازد تا با ترک محیط شهری از زیبایی طبیعت، تنوع محصولات کشاورزی ، آرامش و غنای فرهنگی روستا ها لذت ببریم و برای تسکین  فشارهای زندگی شهری در فعالیت‌هایی مانندپیاده‌روی، کوهنوردی، تجربه غذا های محلی، شناخت زبان  و آداب و رسوم محلی، اسب سواری، ماهیگیری و تماشای پرندگان شرکت کنیم.

گردشگری روستایی شامل انواع دیگری از گردشگری است که در محیط روستایی نمود پیدا می‌کند مانند گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، سفرهای آموزشی، گردشگری هنری و فرهنگی و گردشگری قومی و بومی می‌شود.

در گردشگری روستایی می‌توان ترکیبی از فعالیت‌های سرگرمی و آ موزشی، مدرن  و سنتی را ارایه داد.

یکی از جنبه‌های اساسی گردشگری روستایی ارتباط  گردشگران با مردم محلی است که با مهمان‌نوازی و برخورد صمیمی آنها، گردشگران مشتاق به بازگشت و بازدید دوباره از آن محل می‌شوند.

کودکان و نوجوانان  بازدید کننده‌های بسیار ارزشمندی جهت توسعه گردشگری روستایی هستند.

علاوه بر اینکه  در این نوع از گردشگری دانش و مهارت های  شخصی خود را ( به ویژه  اجتماعی و فرهنگی و مواجهه با محیط زیست ) افزایش  می‌دهند و تجربه‌های وسیعی درباره مناطق روستایی بدست می‌آورند و با همسالان خود در روستاها ارتباط بر قرارمی‌کنند بلکه باعث توسعه اقتصادی  پایدار مناطق روستایی می‌شوند.

گردشگری روستایی برای کودکان و نوجوانان فرصت‌هایی را برای آشنایی آنها با ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مناطق روستایی، کسب و افزایش آگاهی نسبت به فرهنگ‌های مختلف و محیط زیست منطقه روستایی، آشنایی با صنایع‌دستی، بهبود سلامت جسمی و روانی، تکمیل مهارت‌های فردی و افزایش اعتماد به نفس و کسب شخصیتی جدید، شرکت در رویدادهایی که به آنها حس خودباوری می دهد، شناخت مکان‌های جدید، شناخت آداب و رسوم و زبان‌ها و گویش‌های محلی  را فراهم  می‌آورد.

 گردشگری روستایی همچنین در افزایش حس فهم کودکان و نوجوانان و ارتباط با  همسالان خود از روستاها و نواحی مختلف کشور کمک می‌کند.

فعالیت‌های گردشگری روستایی برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان می‌تواند بر اساس نیازها، علایق و آرزوهای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان  طراحی شود.

 یکی از این فعالیت‌ها، طراحی مزارع آموزشی برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان است.

کودکان و نوجوانان می‌توانند در قالب برنامه‌های سرگرم کننده تجربیاتی به یادمانی از زندگی در روستا بدست آورند، آنها می‌توانند درباره زندگی در مزرعه از طریق انجام فعالیت‌های  کشاورزی از قبیل غذا دادن به حیوانات، مراقبت از گیاهان و محصولات کشاورزی، تماشای زنبورهای عسل، استخراج عسل، تولید محصولات لبنی، پیگیری فرآیند  پخت نان از کاشت دانه تا تبدیل آرد به نان را بیاموزند همچنین  می‌توانند دانش خود را  از زندگی در حومه و مناطق روستایی با حضور در مزارع، بازارها و کارگاه‌های روستایی و آموختن نحوه ساخت صنایع‌دستی محلی را از صنعتگران  محلی  افزایش دهند.

طراحی واحدهای اقامتی بومگردی ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند تجربه‌ایی شگفت‌انگیز را برای کودکان و نوجوانان  در شناخت روستا و طبعت پیرامونشان را فراهم آورد.

واحدهایی که دارای مکان‌هایی برای نگهداری حیوانات اهلی با ضوابط بهداشتی در راستای جلوگیری از سرایت بیماری از حیوانات به کودکان و نوجوانان و همچنین مزارع کشاورزی  و باغ‌های میوه برای آشنایی و آموزش به کودکان است.

 در این واحدهای بومگردی ویژه کودکان همچنین برنامه‌های متنوع دیگری مانند آموزش صنایع‌دستی محلی، تورهای آشنا سازی با فرهنگ مردم و  طبیعت اطراف می تواند طراحی شود.

مدارس نقش عمده‌ایی در توسعه گردشگری روستایی بازی می‌کنند، برگزاری  اردوهای  برنامه‌ریزی شده با راهنمایان محلی در روستاها سبب آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط روستا و فعالیت‌های مرتبط با آن می‌شود.

 سفر کودکان و نوجوانان به مناطق روستایی و ارتباط آنها  با مردمان محلی و همسن و سالان خود که در شرایط متفاوتی  زندگی می‌کنند و همچنین  قرار گرفتن در محیط طبیعی باعث شکل‌گیری اعتماد به نفس و درکی درست  از محیط زیست  و جوامع محلی  در آنها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403033101673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha