جشن تیرگان در فراهان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: آیین ملی و کهن جشن تیرگان با حضور مردم در ذلف آباد فراهان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی گفت: همزمان با اولین روز از فصل تابستان جشن ملی و باستانی تیرگان با حضور استاندار مرکزی، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و جمع گسترده‌ای از مردم فراهان در جوار امامزاده احمدبن علی‌(ع) ذلف آباد و جشن بزرگ تیرگان در پارک کوثر این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: در این جشن باستانی مردم فراهان، روستاها و شهرهای اطراف آن در جوار امامزاده احمدبن علی (ع) روستای تاریخی ذلف‌آباد جمع شده و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و سرگرم کننده از نعمت‌های خداوند در فصل درو گندم و اولین روز تابستان شکرگزاری کردند.

او تصریح کرد: این آیین سنتی از جمله آیین‌های مهم ایرانیان باستان بوده و به عنوان نماد شگرگزاری، برکت کشاورزی و پاسداشت ارزش آب هر سال در این منطقه برگزار می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه جشن تیرگان در سال ۱۳۸۹ به عنوان اثر ملی و معنوی شکرانه برداشت گندم و آب‌پاشان به ثبت رسیده و مکان اجرای آن همه ساله در جوار آستان امامزاده احمدابن علی (ع) زلف‌آباد فراهان است، ادامه داد: جشن تیرگان فراهان دارای اصالت و غنای فرهنگی ناب است که در درون مایه خود نماد همدلی و تعاون مردم را دارد و باورهای محلی ساکنان منطقه در باروری نعمت و شکرانه آن را ارائه می‌دهد.

اجرای آیین فال کوزه، آیین دستبند تیر و باد، تجلیل از کشاورزان برتر، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و فروش ابزار کشاورزی، اجرای موسیقی سنتی و بازی‌های بومی محلی، تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی و رونمایی از کتاب از جمله برنامه‌های اجرا شده در جشن تیرگان امسال بود.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403040200027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha