گامی مهم برای توسعه صنعت توریسم/ از تبادل گردشگر تا مقابله مستقیم با ایران‌هراسی

ایجاد بستری برای راه‌ حل‌های دیجیتال در زمینه گردشگری، توسعه برنامه‌ای برای توسعه شایستگی‌های اپراتورهای تور، ابتکار سبز بریکس در زمینه گردشگری و راهکارهایی برای توسعه روابط تجاری در حوزه گردشگری از اهداف مجمع جهانی بریکس و سازمان همکاری شانگهای به شمار می رود.

میراث آریا: یکی از موضوعات مهمی که در صنعت گردشگری همیشه اولویت داشته، رونق این حوزه و حضور گردشگران خارجی در هر کشوری است چراکه انتقال فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور با حضور و رفت و آمد گردشگران به آن منطقه گسترش پیدا می کند. خصوصا در شرایط فعلی که تحریم ها و ایران هراسی مانع بزرگی بر سر حضور گردشگران خارجی است. تغییر چشم‌انداز سیاسی در جهان، راهکارهای تقویت روابط گردشگری از موضوعات مهمی است که مجمع جهانی بریکس برپا شد.

در این گزارش بنا داریم تا به اهداف، محورها و چالش های مجمع جهانی بریکس و شانگهای بپردازیم.

اهداف برگزاری مجمع بریکس

از سال ۲۰۲۳ مجمع گردشگری بریکس با حضور ۹ کشور از جمله ایران، روسیه، برزیل، مصر، هندوستان، ایران، چین، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی در هتل کارلتون مسکو (روسیه) به منظور تقویت صنعت گردشگری، لغو روادید (امروزه گردشگران بیش از ۴۰ کشور بدون ویزا به ایران سفر می کنند)، افزایش تعداد گردشگرها و ... راه اندازی شده است. ایجاد بستری برای راه‌ حل‌های دیجیتال در زمینه گردشگری، توسعه برنامه‌ای برای توسعه شایستگی‌های اپراتورهای تور، ابتکار سبز بریکس در زمینه گردشگری، راهکارهایی برای توسعه روابط تجاری در حوزه گردشگری از اهداف این مجمع به شمار می رود.

محورهای بریکس کدامند؟

توسعه تماس‌های مستقیم میان سازمان‌های حوزه گردشگری و توریسم کشورهای عضو، مبادله گردشگران و معرفی متقابل جاذبه‌های گردشگری از محورهای کلیدی این نقشه راه است. همچنین افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و در نتیجه تقلیل وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی هم چون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ایجاد روابط جنوب–جنوب، استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و عادلانه تر کردن آن، ایفای نقش مؤثر در کمک کردن به کشورهای در حال ورشکستگی، تاثیرگذاری مثبت بر بحران های سیاسی یا اقتصادی مهم جهانی از محورهای بریکس به شمار می روند.

اهمیت حضور در بریکس

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت حضور در گروه بریکس این است که این گروه به ‌واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و بین ۲۵ تا ۲۸‌ درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارد و از رشد پرشتاب اقتصادی و نفوذ در امور جهانی هم برخوردار است و از سوی دیگر یکی از رویکردهای اصلی اعضای بریکس هم این بوده که آن‌ها همیشه حامی کشورهای درحال توسعه و کشورهای جنوب و برقرارکننده تعادل و عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غربی بوده‌اند.

اهداف کشورها با حضور در بریکس چه بود؟

در ادامه به اهداف برخی کشورها در بریکس می پردازیم:

اهداف چین در بریکس

چین به عنوان کشوری در حال توسعه، به دنبال شرکای جدید است. لذا چین با کشورها تعاملاتی داشته و توانسته توسعه بیشتری پیدا و رشد خود را تسریع دهد و بازارهای جدیدی پیدا کند و شرکای جدیدی در صحنه بین المللی داشته باشد.

اهداف آفریقای جنوبی در بریکس

آفریقای جنوبی به دنبال توسعه یافتگی است و در شرایط فعلی سعی دارد در راستای منافع ملی، تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی، خود را توسعه داده و در صحنه بین المللی حضور داشته باشد. آفریقای جنوبی بعد از عضویت در بریکس و تبادل با ۴ کشور دیگر آن، توانسته در بخش سرمایه گذاری داخلی و رشد ناخالص تولید ملی و در بحث مدیریت صادرات جهانی و بخش خصوصی سازی موفقیت داشته باشد.

اهداف عضویت روسیه در بریکس

روسیه بعد از فروپاشی شوروی دچار سردرگمی اقتصادی بود. با تشکیل سازمان بریکس و عضویت ۵ قطبی کشورها، روسیه جان تازه‌ای گرفت و توانست این مشکلات را به تدریج کنار بگذارد و از تجربیات این کشورها در ورود به جامعه تجارت جهانی بهره گیرد. در این حال روسیه با دارا بودن مواد خام، ذخایر نفتی، گازی و معدنی و توانمندی تکنولوژی، با رویکرد تبادل اقتصادی و تجاری و فنی توانست خود را وارد بازار جهانی کند و اصول تجارت را یاد گرفته و کشوری قدرتمند گردد.

اهداف برزیل در بریکس

برزیل تا ۳۰ سال پیش یکی ازبدهکارترین کشورهای جهان بود، اما اکنون برزیل اکنون قدرت ششم اقتصاد جهان است. با توجه به سیاست‌هایی حزب کارگر برزیل و مدیریت دولت داسیلوا (رئیس جمهور قبلی برزیل)، این کشور تبدیل به یک کشور صنعتی و قدرت ششم اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۳ شد و در واقع جای انگلیس را در رتبه بندی اقتصاد جهانی گرفت. در برنامه ریزی برزیل، مبارزه با فساد اقتصادی و فساد اداری یکی از اولویت ها بود.

بحث حمایت از تولید داخلی و ایجاد بنگاه های زود بازده و ایجاد تعاونی های تولیدی و کشاورزی از عمده کارهایی برزیل بود که توانست با همکاری کشورهای عضو بریکس انجام دهد. در واقع اکنون برزیل از لحاظ کشاورزی، دامداری، صنعتی و فنی مهندسی یکی از کشورهای بسیار قوی در جهان است و این کشور در قالب سازمان بریکس توانسته جایگاهی برای خود پیدا کند.

عضویت ایران در بریکس

ایران در دولت سیزدهم به صورت جدی خواهان پیوستن به این گروه شد. تا اینکه در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۲ رسما خبر اعلام عضویت ایران در گروه بریکس همزمان با سفر شهید رئیسی به آفریقای جنوبی در رسانه ها منتشر شد.

سازمان همکاری شانگهای

سازمان همکاری شانگهای، سازمان اوراسیایی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند و ایران نیز در سال ۲۰۲۱ به این سازمان پیوست. هدف اولیه تاسیس این سازمان، غیرنظامی ‌سازی مرز بین چین و شوروی بود.

مسایل امنیتی در آسیای میانه به ویژه تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌ گرایی عموما دغدغه اصلی این سازمان محسوب می‌شود. افزایش سطح بازرگانی میان کشورهای عضو جزو همکاری های اقتصادی مجمع شانگهای است.

تسهیل مسیر تعامل میان جوانان 

«مسعود احمدوند» در نشست‌ فرهنگ‌های بزرگ، فرصت‌های جدید برای همکاری میان کشورهای بریکس از سلسله برنامه‌های بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ درباره حضور ایران در بریکس گفت: این موضوع نشان‌دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ارتباطات با کشورهای دوست است. کشورهای عضو بریکس علی‌رغم همه تفاوت‌های فرهنگی که برخاسته از پیشینه و جایگاه مختلف آنها در شکل‌گیری تمدن بشری است، در یک موضوع با یکدیگر وجه اشتراک دارند و آن نقش جدی و موثر نسل جوان و نوجوان این کشورها در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع خودشان است.

او ادامه داد: این نسل در کشورهای بریکس در مقایسه با کشورهای غربی هم تعداد بیشتری از جامعه را شامل می‌شوند و هم از نظر پویایی نسلی، فعال‌تر و تاثیرگذارترند. این نسل از طرف کشورهای غربی یا جهان شمال برای اینکه سبک زندگی غربی را بپذیرد و در فرایند استعمار نوین تحت سلطه آنها قرار گیرد تحت فشار فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی قرار دارد.

احمدوند در ادامه نیز بیان کرد: در چنین شرایطی اعضای بریکس می‌توانند مسیر تعامل میان جوانان خودشان را تسهیل کنند تا به جای اینکه رسانه‌ها، تولیدات فرهنگی و هنری، دانشگاه‌ها و تحلیلگران غربی مرجع جوانان ما باشند، این شبکه ارتباطی در بین خودشان شکل بگیرد.برای توسعه تعامل فرهنگی بین کشورهای بریکس همه چیز از جمله ریشه‌های تمدنی غنی، جامعه مخاطب کافی و بازار پویا آماده است.

او افزود: باید به این واقعیت اشاره کنم که در حال حاضر در برخی از کشورهای بریکس سرمایه‌های کلانی صرف تقویت ارتباط نسل نوجوان و جوان این کشورها با جهان شمال می‌شود اما اگر این سرمایه‌های مادی و معنوی در جهت تقویت ارتباط میان اعضای این کشورها هزینه شود، سرعت تعامل چندین برابر تقویت خواهد شد.

احمدوند در بخش دیگری از سخنرانی خود تجربه‌ای از ایران را بازگو کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه از ابتدا با شعار نه شرقی و نه غربی قصد داشت صدای مستقلی در عرصه بین‌الملل باشد؛ همواره مورد تحریم‌های ظالمانه به بهانه‌های مختلف قرار داشته است، اما انفعال پیشه نکرد و به نقش‌آفرینی فعال برای گفتگو با نسل جوان در کشورهای مختلف پرداخت که نمونه آخر آن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان دانشجو در آمریکا برای ستایش پشتیبانی آنها از مردم مظلوم فلسطین است.

او به شکل‌گیری شبکه‌ای از حامیان گفتمانی ایران‌ به پشتوانه قدرت معنوی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تجربه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگویی برای گسترش ارتباطات فرامنطقه‌ای میان کشورهایی باشد که می‌خواهند مستقل باشند، به سنت‌های اصیل و ارزش‌های فرهنگی خود وفادار بمانند و در عین حال در تعاملی سازنده و از روی احترام با دیگر کشورها به ساخت جهانی بهتر برای بشریت کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040400218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha