بازار داغ فرش بلوچ برای خارجی‌ها

تولید کننده و احیاگر فرش بلوچ خراسان از بازار پر رونق فرش بلوچ در دیگر کشورها خبر داد و گفت: گردشگران خارجی نیز که به ایران می‌آیند به فرش بلوچ خراسان علاقه زیادی نشان می‌دهند.

حبیبه اسکندری، تولیدکننده فرش بلوچ خراسان که احیاکننده این فرش در حال فراموشی با نقوش و طرح‌های خاص بلوچ است، در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: حدود پنج سال است که طرح‌های بلوچ را دوباره روی فرش‌ها احیا و توانستم در نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی شرکت کنم و از این فرصت برای معرفی فرش بلوچ بهره ببرم.

او با بیان این که امروز این فرش در کشور طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده است، افزود: امروزه این فرش بازار و مسیر عرضه خود به خارج از کشور را نیز پیدا کرده است و توانسته در بازارهای کشورهای اروپایی و عربی معرفی شود به طوری که امروز چند نفر از تجار بزرگ تهران در این زمینه حامی هستند.

این تولیدکننده فرش دستباف بلوچ با تأکید بر این که صادرات فرش بلوچ به خارج از کشور را با قدرت دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: مشخصات این فرش شامل تمام پشم، نخ بافت پشم در پشم است و اصالت آن به بلوچ خراسان تعلق دارد.

اسکندری با اشاره به این که تفاوت فرش بلوچ با دیگر اقوام در نقوش و رنگ‌های آن است، گفت: رنگ‌های سنگین و طرح‌های قدیمی مانند برگ تاک منجر به تفاوت این فرش با فرش دیگر اقوام شده است.

او افزود: یکی از ویژگی‌های دیگری که منجر به تفاوت این فرش با دیگر فرش‌ها شده است، ذهنی باف بودن آن است که فرش را با نقوشی منظم و یکدست اما نامتقارن داریم و همین تفاوت به زیبایی آن منجر شده چرا که اگر امروز ۱۰۰ فرش از این نوع، تولید شده را کنار هم بگذارید هیچ کدام با دیگری شبیه نیست و هر فرش شناسنامه خودش را دارد.

تولیدکننده فرش تصریح کرد: گلیم بافی در فرش بلوچ نشانه اصالت آن است و اگر فرشی با طرح و نقوش بلوچ بدون گلیم بافی بود، حتماً اصالت ندارد در عین حال همین گلیم بافی، عمر فرش را می‌تواند تا ۵۰ سال افزایش دهد.

این هنرمند با تأکید بر این که گردشگران خارجی علاقه زیادی به فرش‌های بلوچ دارند، گفت: نقوش فرش بلوچ با نقوش سوزن دوزی بلوچ بسیار شباهت دارد و این اشتراک نقوش آن را زیباتر کرده است و امروز این فرش خودش جاذبه‌ای برای گردشگران به شمار می‌رود.

اسکندری که با ۸ نیروی کار فعالیت خود را اغاز کرده، تصریح کرد: امروز به دلیل بازار خوب و استقبال زیاد از فرش بلوچ خراسان، ۵۰ بافنده در این حوزه مشغول به کار شده‌اند و همچنان این استقبال و علاقه به کار به عنوان بافنده فرش بلوچ رو به افزایش است.  

او در پایان خاطرنشان کرد: درصدد احیای دیگر طرح‌های بلوچ و تولید عمده آن هستیم چرا که هم تنوع این طرح‌ها بالا و هم جذابیت آن زیاد است وامیدواریم بتوانیم در این مسیر با انگیزه و اشتیاق پیش برویم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040600277
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha