تخصیص اعتبار ۳ میلیارد ریالی برای مطالعه غارهای علیصدر و سراب کبودراهنگ همدان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ از تخصیص ۳ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مطالعه غارهای علیصدر و سراب خبر داد و گفت: بزودی این مطالعه شروع خواهد شد.

به گزارش میراث‌آریا، مهدی غلامی گفت: مطالعه بر اساس شرح خدمات تفصیلی، اجرایی غارهای کشور انجام شده و در نهایت به تایید کارگروه غارشناسی استان می رسد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: شناسایی منابع محیطی غار، برنامه مطالعه و تهیه اطلاعات و نقشه‌های عمومی، طراحی و مهندسی سایت طبیعت گردی، تهیه و تدوین جلب مشارکت‌های عمومی برای سرمایه گذاری، تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت و نگهداری و بودجه بندی و زمان بندی اجرای طرح، سرفصل‌های اصلی این مطالعه است.

او تصریح کرد: غار علیصدرکبودراهنگ یکی بزرگترین غارهای آبی جهان با زیبایی و شگفتی‌های خاص با قابلیت قایق‌رانی است که در استان همدان قرار گرفته و سالانه شاهد حضور تعداد زیاد گردشگران برای طبیعت گردی در داخل غار هستند.

غلامی افزود: مطالعه مدیریتی غارعلیصدر یکی از مصوبات کارگروه غارشناسی کشور بود که چند سالی در حال پیگیری و به نتیجه نرسیده بود که با درخواست اداره میراث‌فرهنگی از کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و  با دستور فرماندار کبودراهنگ اعتبار مورد نیازمصوب و در نهایت تخصیص یافت که در صورت اتمام مطالعه و تصویب در کارگروه غارشناسی مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در حریم غار و روستای علیصدر و سراب و همچنین ارائه تسهیلات را مرتفع خواهد کرد.

بر اساس دستورالعمل حفاظتی غارهای کشور هر گونه ایجاد تاسیسات تا شعاع یک کیلومتر در غارهای درجه ۳ گردشگری و دو کیلومتر برای غارهای درجه ۲ محدودیت‌هایی برای حفاظت غارها در نظر گرفته بود که با اتمام مطالعه روند حفاظت از غارهای علیصدر و سراب اصولی‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040700339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha