آغاز عملیات مرمت گنبد مسجد جامع گلپایگان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان از آغاز عملیات مرمت گنبد مسجد جامع تاریخی گلپایگان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، مصطفی قانونی گفت: با اعتباری بالغ‌بر ۱۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت، برای اولین بار و پس از گذشت قریب به ۳۰ سال، مرمت گنبد و گنبد خانه مسجد جامع تاریخی گلپایگان آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان ادامه داد: این عملیات مرمتی که پس از طی مراحل قانونی و عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان آغاز شد با نظارت کامل کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی در سطح شهرستان انجام خواهد شد.

او افزود: متأسفانه با توجه به شرایط جوی منطقه و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به این اثر شاخص تاریخی به دلیل بارش نزولات آسمانی، عملیات مرمتی این بنای تاریخی چند ماهی به تأخیر افتاد که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های دقیق این عملیات مرمتی آغاز شد.

قانونی تصریح کرد: طی ۲ دهه گذشته بخش‌های مختلفی از این اثر شاخص به‌صورت دوره‌ای مرمت‌ شده بود که با توجه به مشکلات و آسیب‌های وارده به گنبد و گنبد خانه می‌توان گفت که این عملیات مرمتی یکی از شاخص‌ترین عملیات‌های مرمتی در نوع خود در طی سال‌های گذشته باشد.

مسجد جامع تاریخی گلپایگان با قدمتی بالغ‌بر ۹۵۰ سال در سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha