قطعه «سپاس فرزندم» گفت‌وگویی است بین ایران و میراث دارانش/ قابلیت پخش اثر در دیگر جشنواره‌های ملی

تهیه کننده قطعه «سپاس فرزندم» گفت: در ساخت این قطعه سعی شد کار به نحوی جذاب باشد که قابلیت بازپخش در جشنواره‌های دیگر را هم داشته باشد. در اصل این قطعه، سرود جشنواره برای سال‌های آینده است و ما با این نگاه پیش رفتیم که قابلیت مصرف طولانی مدت هم داشته باشد.

«محمد مناجاتی» تهیه کننده قطعه موسیقایی «سپاس فرزندم» که در سومین دوره تجلیل و نکوداشت از چهره های ماندگار میراث فرهنگی رونمایی شد در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: قطعه «سپاس فرزندم» گفت‌وگویی است بین ایران و میراث دارانش. سعی ما بر این بود تا با این قطعه در سومین دوره تجلیل و نکوداشت از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی از عزیزانی که عمری از جان خود برای حفظ این گنج پر رنج (میراث فرهنگی) تلاش کردند، تشکر کنیم.

او ادامه داد: بهره گرفتن از میراث ناملموس، شعر و موسیقی ملی مقدمه این کار شد و با حمایت آقای دارابی ترانه کار به ساعد باقری پیشنهاد شد. در جلسه‌ای با حضور این شاعر و ترانه سرا نکته نظرهای آقای دارابی درباره توجه به میراث کهن ایران زمین (مادر) و میراث داران ایران زمین (فرزندان) مطرح شد و آقای باقری شعر و ملودی اثر را آماده کردند.

تهیه کننده مجله موسیقی «دستان»، درباره انتخاب حسام الدین سراج به عنوان خواننده این قطعه نیز بیان داشت: از همان ابتدا تصمیممان بر این بود تا خوانندگی و تنظیم این اثر هنری را به عزیزی بسپاریم که دل در گرو نام ایران دارد. بعد از آن آقای سراج انتخاب و مورد تائید گروه قرار گرفت و از آنجایی که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز هست و در حوزه معماری ایرانی و الفت آن با آواز ایرانی پژوهش‌هایی داشته و کتاب‌هایی در این زمینه به نگارش درآورده، بهترین گزینه انتخابی ما بود. همچنین در تولید این کار بهترین نوازنده‌های موسیقی ملی (گروه بیدل) در قالب ارکستر بزرگ به تنظیم داود ورزیده حضور داشتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا پیشینه ساعد باقری و سرودن سرود ملی ایران، باعث شد تا شما ترانه «سپاس فرزندم» را به او بسپارید؟، گفت: شناخت کامل ساعد باقری به متون کهن و تاریخ و پیشینه فرهنگی ایران و الفت او با ملودی بر روی شعر باعث شد به این نتیجه برسیم که باقری بهترین گزینه انتخابی ما برای این کار است.

این تهیه کننده گفت: در ساخت این قطعه سعی شد کار به نحوی جذاب باشد که قابلیت بازپخش در جشنواره‌های دیگر را هم داشته باشد. در اصل این قطعه، سرود جشنواره برای سال‌های آینده است و ما با این نگاه پیش رفتیم که قابلیت مصرف طولانی مدت هم داشته باشد.

مناجاتی در پایان نیز گفت: از آقای دارابی که همواره با مهربانی به میراث ایران توجه دارند تشکر ویژه‌ای دارم و این قطعه مقدمه‌ای شد که برای اولین بار در چنین همایش‌هایی به هنرهای ناملموس که بخشی از میراث ملی هستند نیز توجه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha