آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین/ انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می‌کند

در مراسمی با حضور فریدون فعالی مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین و تعدادی از خیرین حوزه میراث‌فرهنگی، فعالیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان فعالیت خود را آغاز کرد

به‌گزارش میراث آریا؛ فریدون فعالی روز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ در این جلسه با اشاره به اهداف تشکیل این انجمن گفت: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی به‌منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ و مرمت و احیاء بناها، محوطه ها و بافت‌های تاریخی، فرهنگی، میراث طبیعی ثبت‌شده، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور تشکیل شده است.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: بهره‌مندی از توان و تجربیات خیرین برای فراهم آوردن زمینه دریافت منابع مالی، مشارکت در تامین هزینه‌های مرمت و اقدامات پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس همچنین تشکیل بانک اطلاعات آماری از بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی، حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری بخشی از روش‌های تحقق اهداف این انجمن به‌شمار می‌روند.

او ادامه داد: شاید یکی از خلاء‌ها و کمبودهای حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی عدم وجود  انجمن خیرین دوستدار میراث‌فرهنگی بود که طی دو سال گذشته ایده آن مطرح و سپس عملیاتی شد.

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین/ انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می‌کند

دبیر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور یادآور شد: آثار تاریخی و فرهنگی به‌دلیل وسعت و تعدد به هزینه سنگینی برای مرمت، نگهداری و احیا نیاز دارند که اعتبارات دولتی جوابگوی نیازها نیست و به‌منظور تسریع در این حوزه می‌بایست از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده شود.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه افزود: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در شش استان کشور راه‌اندازی شده و امروز در قزوین هم به‌عنوان هفتمین انجمن فعالیت خود را آغاز کرد که می‌تواند به تسریع در احیا و مرمت بناهای تاریخی کمک کند.

فعالی ادامه داد: خوشبختانه در استان قزوین آثار تاریخی متعدد و فاخری وجود دارد که برخی از آنها نیازمند مرمت و احیاست و امیدواریم با آغاز فعالیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در قزوین بتوانیم از ظرفیت دغدغه‌مندان این حوزه زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتری را فراهم کنیم.

فعالیت خیرین میراث‌فرهنگی به جذب سرمایه‌گذاری برای احیای بناهای تاریخی کمک خواهد کرد

علیرضا خزائلی نیز در این نشست اظهار کرد: استان قزوین با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی بی‌شمار، جایگاه خاصی در عرصه میراثی دارد که مرمت، احیا و نگهداری از این سرمایه‌های ارزشمند رسالتی سنگین است که تنها با اتکا به منابع دولتی ممکن نیست و بهره مندی از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به‌ویژه خیرین برای جلب مشارکت از راهکارهایی است که بسیار موثر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین افزود: خوشبختانه در یک سال اخیر در چند استان این انجمن فعال شده تا در مسیر اهداف تعیین شده گام بردارد و امروز نیز با همکاری خیرین و افراد دلسوز این حوزه در قزوین دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان فعالیت خود را در مجموعه دولتخانه صفوی آغاز می‌کند.

او یادآور شد: برای آغاز به‌کار انجمن از تعدادی خیرین صاحب نام و نیکوکار استان دعوت کردیم تا در شکل‌گیری این نهاد همراهی کنند تا این انجمن را فعال کرده و در مسیر اهدافش رهنمون سازیم.

در این مراسم از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور علیرضا خزائلی به‌مدت دو سال به‌عنوان رئیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قزوین و با اهدای احکام ۹ نفر از خیرین به عنوان اعضای انجمن منصوب شدند.

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان قزوین/ انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می‌کند

همچنین با حضور اعضای دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قزوین در محوطه تاریخی عالی‌قاپو در مجموعه دولتخانه صفوی افتتاح شد.

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در راستای ایجاد زمینه مشارکت خیرین این حوزه در داخل و خارج از کشور به‌منظور جلب و جذب سرمایه‌گذاری معنوی و مادی جهت حفظ و مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده و مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور فعالیت می‌کند.

بهره‌مندی از توان و تجربیات فنی و مشاوره‎‌های تخصصی خیرین صاحب نظر و شاخص در عرصه‌های میراث‌فرهنگی، فراهم کردن زمینه دریافت منابع مالی هبه یا اهدای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار افراد دوستدار میراث‌فرهنگی،  تشکیل بانک اطلاعات آماری خیرین و معرفی توانمندی‌های آنها جهت بهره‌برداری از ظرفیت آنها و تشکیل بانک اطلاعات جامع آماری از بناها، محوطه‌ها، بافت‌های تاریخی و اموال منقول فرهنگی و تاریخی که نیازمند مرمت هستند نیز از دیگر اهداف تشکیل این انجمن است.

همچنین تعامل و همکاری با اشخاص حقوقی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی به‌منظور شناسایی و بهره‌برداری از توانمندی و ظرفیت آنها در اجرای اهداف انجمن، ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی، انتشار کتاب و نشریات در راستای شناساندن اهداف انجمن به افکار عمومی و تامین هزینه‌های مرمت و بازپیرایی بناهای تاریخی، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی و مشارکت در تعیین حریم آثار تاریخی و میراث طبیعی ثبت شده و اقدامات پاسدارانه از میراث ناملموس توسط خیرین از دیگر اهداف تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha