پیام معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی به دومین همایش بزرگداشت مرزداران وطن

پیام معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دومین همایش بزرگداشت مرزداران وطن (سردار عیوض خان و تحفه گل جلالی) که روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه جاری در بجنورد مرکز خراسان شمالی برگزار شد، قرائت شد.

به گزارش میراث آریا، در متن علی طلوعی معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همایش بزرگداشت مرزداران وطن آمده است:

بسمه‌تعالی

رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور مردم خراسان شمالی:

 «مردم این منطقه، غیورند؛ دین‌دارند؛ مرزبان‌اند؛ سرزنده و بانشاط و شجاع‌اند. این خصوصیات، خصوصیات برجسته‌ای است.»

خراسان شمالی دیار وفاق قومیت و مذهب، سرزمین گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها دیار سرداران و امیران والامقام و زادگاه ۳۰۰۰ شهید والامقام دفاع مقدس مامن مرزداران و مرزبانان غیور در بلندای تاریخ بوده است. امنیت کشور عزیزمان ایران مرهون غیور مردی و سلحشوری بزرگ‌مردانی است که در صحنه حوادث گوناگون تاریخ در دفاع از وطن و شرف خود جان‌عزیزشان را فدای حفظ میهن و اعتلای میهن نمودند. اقوام سفیران صلح در خراسان شمالی هستند و حضور این اقوام و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر امروز زیبائی بخش جغرافیای خراسان شمالی شده است.

بی شمارند روایت‌ها و داستان‌های تاریخی این خطه که سینه‌به‌سینه توسط راویان و بخشی گران و خنیاگران این دیار و پیران طریقت نسل به نسل بیان و چون میراثی ارزشمند حفظ شده است از داستان‌های کلیدر افسانه‌ای تا مقام‌های موسیقی الله مزار و روایت‌های تلخ‌وشیرین تاریخ. آری سردار عیوض خان جلالی نیز جوانی بود که او نیز با الهام از غیرت و روح بزرگ اجدادش و باتکیه‌بر توان خود و همراهانش جلو تعدی و زیاده‌خواهی و دشمنان ایستاد و استقامت و ایثار او و ایستادگی در برابر قشون روس از این حرکت شرافتمندانه اسطوره‌ای ساخت تا امروز بر آنان ببالیم و افتخار کنیم. به‌رغم مهاجرت اقوام کرمانج به مرزهای خراسان در طول تاریخ و این حرکت و مهاجرت تاریخی و مرارت‌ها و رنج این سفر و هجرت از دیار و نقش والای این مرزداران در حراست این خطه از کشورمان آن‌گونه که باید این ایثار و جان‌فشانی اجدادمان بیان و بدان شایسته و بایسته پرداخته نشده است.

اینجانب ضمن قدردانی از دستندرکاران این مراسم و پوزش از عدم امکان حضور در این اتفاق خجسته تقاضا دارم تا این راه تداوم‌یافته و با نگاهی تخصصی و علمی به این حوادث و رویدادهای تاریخی و انتشار مقالات علمی زمینه انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعدی میسر گردد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041400670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha