مسگری و قلم‌زنی بر مس از هنرهای ریشه‌دار در تاریخ کرمان است

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: مسگری و قلمزنی روی مس یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمان بوده و ظروف مسی کرمان از شهرت زیادی برخوردار است.

به گزارش میراث آریا، اعظم علیخانی در خصوص هنر مسگری و قلم‌زنی بر مس گفت: درباره پیشینه این هنر در استان کرمان باید گفت، از کاوش‌های انجام شده در تل ابلیس بردسیر واقع در بخش مرکزی رشته کوه‌های کرمان برخی از اشیای کهن مسی با قدمتی بیش از 4 هزار سال قبل میلاد مسیح به‌ دست آمده است.

معاون صنایع‌دستی کرمان افزود: از فنون مسگری چکش کاری بوده که عبارت است از شکل‌دهی به ورقه فلز با وارد کردن ضربه‌های مکرر چکش که فن  برجسته کاری و فن گودکاری نمونه هایی از فنون اساسی شکل دهی به طریقه چکش کاری به شمارمی‌آیند.

او بیان کرد: مراحل ساخت ظروف مسی شامل برش ورقه‌های مسی، چکش‌کاری، ایجاد اتصالات دندانه‌ای شامل کام و زبان، آتشکاری و سفیدکاری است.

مسگری و قلم‌زنی بر مس از هنرهای ریشه‌دار در تاریخ کرمان است

علیخانی در ادامه اظهار کرد: ابزار و مواد اولیه مورد نیاز مسگران مشتمل ورق مس در ضخامت‌های گوناگون، انواع چکش مسگری، انبر، انواع سندان با شکل های مختلف، پودر تَنوکار، قیچی فلزبر، قلع خالص جهت سفیدگری به وسیله پنبه نسوز با مخلوط نشادر برای قلیایی کردن ظروف و کوره است.

مسگری و قلم‌زنی بر مس از هنرهای ریشه‌دار در تاریخ کرمان است

معاون صنایع‌دستی کرمان  در مورد هنر قلم‌زنی بر مس گفت: به غیراز مسگری یکی از هنرهای مرتبط با مس نقش‌زنی و قلم زنی بوده که هنر نقش اندازی به واسطه نوک ظریف قلم‌های فولادی با ضربات چکش روی ورق یا ظروف مسی است.

 او در ادامه افزود: مراحل قلم زنی عبارت از ریختن قیر پشت کار، طراحی وانتقال طرح به زمینه کار، قلم زنی اثر، جداکردن قیر از بدنه و پرداخت نهایی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041400681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha