سومین جشنواره سنتی سوت آشی کمیجان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مراسم آیینی سنتی ثبت ملی شده «سوت آشی» برای سومین سال پیاپی در شهرستان کمیجان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی عصر  روز ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳ گفت: مراسم آیین سنتی «سوت آشی» با همکاری فرهنگ دوستان، گروه موسیقی عاشیقی (ایران عاشیقلاری) و مشارکت‌ بنیاد علوی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر، با حضور پرشور شهروندان کمیجان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  افرود: این آیین سنتی که به شکرانه بارش‌های بهاری هر سال روزهای آخر اردیبهشت و یا اول خرداد برگزار می‌شود که امسال به دلیل همزمان شدن با شهادت رئیس جمهوری و اجرای انتخابات با تاخیر برگزار شد.

او با اشاره به اینکه این آیین سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: سوت‌آشی در زبان ترکی آش شیر است، این مراسم  با جمع‌آوری شیر دام‌ها توسط زنان آغاز می‌شود و آش شیر با ترکیب شیر و بلغور گندم تهیه می‌شود و قاعده کار نیز چنین است که این مراسم در کنار آب‌های روان و جاری دایر شود و در گذشته برای گرفتن جای مناسب در کنار قنات اصلی، اول صبح بچه‌ها را به آن‌جا می‌فرستادند و هرکس تلاش می‌کرد که نزدیک آب جای مناسبی بگیرد.

مرادی نراقی گفت: امید است که با احیای این سنت دیرینه بومی شهرستان، شاهد تکرار این مراسم به صورت تقویم تاریخی در شهرستان کمیجان باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه جشنواره‌های محلی حس غرور به مردم منطقه می‌دهد، افزود: حفظ، پرونده‌سازی و در نهایت ثبت ملی مراسم و آیین‌هایی که ریشه در تاریخ، اندیشه و فرهنگ مردمان هر منطقه دارد در حقیقت حفظ ریشه‌هایی است که به آبشخور اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی وصل است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041600702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha