غبارروبی مقبره محتشم کاشانی هم‌زمان با شب اول محرم

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از برگزاری آیین غبارروبی مقبره محتشم کاشان هم‌زمان با شب اول محرم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا عبدالله‌زاده گفت: در تقویم، روز اول محرم به‌عنوان روز بزرگداشت محتشم کاشانی نام‌گذاری شده است. ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی که با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»شروع می‌شود، طلایه‌دار شعر و ادبیات عاشورایی، قرن‌ها زینت‌بخش تکایا و حسینیه‌ها شده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: این ترکیب‌بند به‌عنوان مشهورترین سوگ سروده آیینی شعر فارسی بوده که پیوسته موردتوجه شاعران فارسی‌زبان و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) می‌باشد، به‌نحوی‌که این سوگنامه بیش از یک شعر بر فرهنگ و زبان ما اثر گذشته و در میان شاعران شیعه و مدیحه‌سرایان، از محتشم کاشانی به‌عنوان نام‌آورترین شاعر عاشورایی نام‌برده می‌شود.

او افزود: شعر محتشم از به همین مناسبت و آغاز ماه محرم، با حضور مسئولان شهری، دوستداران و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع)، مقبره این شاعر بزرگ ملی با گلاب ناب قمصر شستشو و عطرافشانی شد.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: با توجه به تأثیر فراوان اشعار محتشم کاشانی و جایگاه این اشعار در فرهنگ زبان فارسی، این ترکیب‌بند معروف محتشم واجد شرایط ثبت در فهرست معنوی شناخته شد و به‌عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha