تشدید بحران مسکن در آتن با هجوم گردشگران

گردشگری بیش از حد (اورتوریسم) در آتن شهر را با مشکلات زیرساختی بسیاری مواجه کرده که مهم‌ترین آن‌ها بحران مسکن است.

به گزارش میراث آریا، رونق گردشگری در کل سال، منابع محلی و ساکنان آتن را تحت فشار شدیدی قرار داده است. این در حالی است که کشورهای سراسر اروپا در حال اجرای اقدامات متعددی علیه توریسم بیش از حد یا همان اورتوریسم هستند، آتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شهر دو سال گذشته مبارزات گسترده‌ای را برای مقابله با هجوم بازدیدکنندگان به‌کار گرفته است با این حال همچنان با مشکلات ناشی از این هجوم دست‌وپنجه نرم می‌کند.

آتن در ۲۰۲۳ پذیرای بیش از هفت میلیون گردشگر بود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این رقم در سال جاری ۲۰ درصد افزایش داشته باشد. به این ترتیب خالی بودن خیابان‌ها از سیل جمعیت به خاطره‌ای دور تبدیل خواهد شد، این در حالی است که گردشگری در صورتی پایدار خواهد بود که نابرابری‌های شهری را تشدید نکند، با این وجود محدودیت‌های شهر و جمع‌آوری داده‌ها در مورد اجاره‌های کوتاه‌مدت و هتل‌ها حاکی از آن است که گردشگری آتن کیلومترها از پایداری فاصله دارد.

تشدید بحران مسکن در آتن با هجوم گردشگران

رونق گردشگری اقتصاد را تقویت و به تولید ناخالص داخلی و درآمدهای مالیاتی کمک می‌کند، اما چالش‌های مهمی را نیز به همراه دارد و فشار زیادی بر زیرساخت‌های ناکافی و منابع محلی وارد می‌کند. ساکنان آتن هر روز با تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی این رونق روبه‌رو هستند که در این میان بحران مسکن بسیار بزرگ است.

بسیاری از مناطق آتن به‌رغم توسعه زیرساخت‌های هتل، اکنون تحت تسلط اجاره‌های کوتاه‌مدت قرار دارند و جایی برای خانواده‌ها و دانش‌جویان در آن‌ها نیست‌. از سوی دیگر سایر زیرساخت‌های شهر هم‌چنان به دور از توسعه و قدیمی هستند.

از سوی دیگر، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی گردشگران روی مناطق محلی بسیار بالا است و بازدیدکنندگان منجر به کوچ ساکنان طولانی‌مدت از محله‌ها می‌شوند و شخصیت محله‌ها را تغییر می‌دهند. قیمت اجاره‌ها به‌ویژه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو که مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود، سر به فلک کشیده است و در بازار اجاره مشکل عرضه وجود دارد، چراکه تقاضا پنج برابر بیشتر از عرضه است. بسیاری از املاک بازسازی‌شده شهر نیز برای اجاره‌های کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار دارد و هرگز به بازار عمومی نمی‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041900946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha