موزه شاهرود تا اطلاع ثانوی تعطیل است/ آغاز مرمت و سامان‌دهی

با توجه به آغاز عملیات مرمت و سامان‌دهی ساختمان موزه شاهرود، این موزه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

به گزارش میراث آریا، از جمله عملیاتی که بر روی ساختمان موزه شاهرود که در سال‌های ۱۳۰۶ - ۱۳۰۷ هجری شمسی به‌عنوان بلدیه و شهرداری بنا شده است، انجام می‌شود، می‌توان به مرمت و سامان‌دهی ساختمان موزه شاهرود شامل تعمیرات بنا، سقف، حفاظت اضطراری بنا و ... اشاره کرد.

به دلیل مرمت و سامان‌دهی و همچنین نظافت و بهسازی دکوراسیون، موزه شاهرود از امروز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

این بنا با زیربنای ۴۶۸ مترمربع و در دوطبقه، به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی طراحی‌شده است و نمای بیرونی این بنا با آجر شکل‌گرفته و محوطه اطراف ساختمان را سنگ و آجرفرش پوشانده است.

سقف‌های طبقه اول موزه شاهرود دارای طاق‌های هلالی و ترکی هستند که از خشت و مصالح آجری تشکیل‌شده‌اند.

ساختمان موزه شاهرود در سال ۱۳۶۷ به شماره ۱۸۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به‌عنوان نخستین موزه استان سمنان مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. 

این موزه دارای گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است و در بخش باستان‌شناسی موزه در طبقه همکف و شامل چهار اتاق و راهرو است که آثاری مربوط به قبل از میلاد مسیح، دوره پیش‌ از تاریخ، آثار دوره اسلامی و... در آن وجود دارد.

علاوه بر ۸۳۰ قلم شی تاریخی، بیش از ۱۲۰ نسخه خطی و کتاب قدیمی ارزشمند نیز در این موزه نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین اثر موزه‌ای آن، ابزار سنگی و استخوانی است که بیش از ۸هزار سال قدمت دارد و از تپه سنگ چخماق بسطام به‌دست‌آمده است.

موزه شاهرود در خیابان فردوسی شهر شاهرود قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041900951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha