آغاز به کار پانزدهمین انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان فارس/حفاظت از میراث‌ ملموس و ناملموس وظیفه عامه مردم است

مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس وظیفه تمامی اشخاص حقیقی، حقوقی و عامه مردم است و تنها به عهده میراث‌فرهنگی نیست.

به گزارش میراث آریا، فریدون فعالی امروز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ در آیین افتتاح رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان فارس در شیراز گفت: اکنون دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در بسیاری از استان‌ها مانند مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین، زنجان، قم، همدان و اصفهان شکل‌گرفته است.

مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور بابیان اینکه استان فارس پانزدهمین استان در کشور است که انجمن خیرین میراث فرهنگی در این استان شروع به فعالیت کرده است، افزود: این انجمن در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین را در داخل و خارج از کشور فراهم کند.

او تصریح کرد: ایجاد زمینه مشارکت خیرین این حوزه در داخل و خارج از کشور به‌منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌ شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث طبیعی کشور از اهداف تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی است.

فعالی گفت: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیرین صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی همچنین فراهم‌سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دوستدار میراث فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیرین و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیا و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس درخطر و نیازمند پاسداری فوری ازجمله برنامه‌های انجمن خیرین در استان‌هاست.

بخشی از حمایت‌های خیران را به عرصه فرهنگ سوق دهیم

در ادامه این جلسه محمدباقر کشفی رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار فارس و رئیس مجمع خیران فرهنگی استان با اشاره به اهمیت توجه به عرصه فرهنگ، خواستار سوق دادن بخشی از حمایت‌های خیران به عرصه فرهنگی شد.

رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار فارس گفت: استان فارس همواره در امور خیر پیشتاز بوده و است و اگر نگاهی به تاریخ وقف و کمک خیران استان فارس بیاندازیم، پرونده درخشانی از مردم این استان مشاهده خواهیم کرد. خوشبحتانه استاندار فارس مشوق اصلی کارهای خیر است.

کشفی یادآور شد: تأکید استاندار فارس باعث شده است صدها مجموعه خیریه با مأموریت‌های تخصصی و عمرانی در استان فعال شوند.

او با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در فارس، این کار را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که در سطح کشور هم این انجمن رسمیت پیداکرده و کار خود را انجام می‌دهد.

رئیس گروه مشاورین و دستیاران استاندار فارس با تأکید بر اینکه باید فرهنگ فارس را در تراز سومین حرم اهل‌بیت (ع) قرار دهیم، تصریح کرد: استان فارس پیشانی و پیشران معرفی ایران است و هرچه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی در راستای بالا بردن سطح سواد مردم در موضوعات عمومی جامعه انجام دهیم، کم است. حتی نیاز به کمک نیکوکاران و اهالی رسانه داریم و تلاش کنیم که حمایت نیکوکاران را به این سمت جلب کنیم.

در این جلسه محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: همان‌گونه که در بسیاری از حوزه‌ها مانند مدرسه‌سازی خیرین پیش‌قدم هستند باید سعی کنیم از ظرفیت آن‌ها در بخش حفظ میراث‌فرهنگی کشور نیز استفاده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: اعتبارات میراث‌فرهنگی بسیار محدود است و نمی‌توان با این اعتبار کم اقدام قابل‌توجهی برای مرمت احیا و حفظ آثار تاریخی انجام داد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه تشکیل این انجمن اتفاق مبارک و خوبی است که در دولت شهید رئیسی رقم خورده است، گفت: در حال حاضر این امکان فراهم‌ شده که با تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یک حمیت برای حفاظت و مرمت و احیای آثار تاریخی به وجود می‌آید.

او ادامه داد: خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته برخی از آثار تاریخی شاخص این استان مانند تخت جمشید، قلعه دختر فیروزآباد، بهشت گمشده و نقوش برجسته در کازرون و.‌.‌ با حمایت و همکاری خیرین مورد مرمت و احیا و حفاظت، ساماندهی و نورپردازی قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: فارس قطب اول میراث‌فرهنگی کشور است و امید داریم با شروع به کار این انجمن پروژه‌های مهم حوزه میراث‌فرهنگی در بخش‌های مرمت، احیا و حفاظت در این استان فعال‌تر شود.

ثابت اقلیدی یادآور شد: در حال حاضر ۳ هزار و ۱۸۰ اثر غیرمنقول و ۲۱۰ اثر منقول در استان فارس در فهرست ملی جای گرفته است.

بنابراین گزارش انجمن خیرین میراث فرهنگی استان فارس امروز با حضور مشاور قایم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سرمایه‌گذاران و برخی فعالان میراث فرهنگی استان فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد و احکام اعضای این انجمن در فارس به تنی چند از خیرین اهدا شد.

در این جلسه محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به عنوان رئیس انجمن خیرین میراث فرهنگی استان فارس معرفی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042001018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha