کارگروه شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی میراث‌فرهنگی رضوی تشکیل می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از تشکیل کارگروه شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در آینده نزدیک خبر داد. 

به گزارش میراث آریا، سید جواد موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی منقول که در مشهد مقدس برگزار شد، از تشکیل کارگروه شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در آینده نزدیک خبر داد. 

او به اهمیت شناسایی جلوه‌های گوناگون میراث‌فرهنگ رضوی و ضرورت مستندسازی و معرفی این سرمایه‌های معنوی به مردم و ثبت آن‌ها برای انتقال تمام و کمال به نسل‌های آینده تاکید کرد.

موسوی با اشاره به این موضوع  که خیلی از جلوه‌های میراث‌فرهنگ رضوی همچنان ناشناخته مانده بر لزوم تشکیل کار گروهی با حضور همه صاحب‌نظران تاکید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: با بررسی‌های میدانی، می‌توان بسیاری از آیین‌ها را مشاهده کرد که زائران و مجاوران از همه اقوام و ملیت‌ها در طول صدها سال در این اسرزمین مقدس ایجاد کرده و استمرار بخشیده‌اند.

او در پایان اضافه کرد: شناسایی و ثبت ملی آثار و اشیایی تاریخی بسیار ارزشمند  موجود در مجموعه آستان قدس رضوی، یکی دیگر از اقداماتی خواهد بود که در این کار گروه انجام خواهد شد.

تا کنون بیش از ۲۰ عنصر میراث ‌رهنگی ناملموس مرتبط با فرهنگ رضوی  از جمله آیین نقاره‌زنی و مراسم صفه‌خوانی و بیش از ی۱۲۰ اثر میراث‌فرهنگی منقول شامل اشیای منتخب تاریخی‌فرهنگی موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی در فهرست میراث‌فرهنگی کشور ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042301170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha