فرشته‌های سنگی کمیاب در قلعه ویشگراد کشف شدند

یک جفت فرشته سنگی کروبی (Cherub) که توسط استاد سنگ تراشی مشهور دوره رنسانس بندتو دا مایانو (Benedetto da Maiano)، در محوطه قلعه ویشگراد (Visegrad) کشف شده است.

به گزارش میراث‌آریا، ویشگراد یک قلعه در شمال بوداپست در مجارستان است. این شهر حاوی بقایای یک قصر از دوره اولیه رنسانس و یک ارگ قرون وسطایی است که به سفارش ماتیاش یکم مجارستانی ساخته شده است. حفاری‌های اخیر کلیسایی از فرقه فرانسیسکن در نزدیکی کاخ سلطنتی، یک جفت سر کروبی با بال‌های فرشته‌ را نشان می‌دهد.

به گفته باستان‌شناسان، قدمت کروبی‌ها به قرن پانزدهم می‌رسد و بخشی از محرابی بوده که احتمالا توسط استاد سنگ‌ تراشی دوره رنسانس، بندتو دا مایانو، ساخته شده است. این استاد سنگ تراش و مجسمه‌ساز ایتالیایی، در دوره اولیه رنسانس می‌زیست و کسی بود که کاخ استروتسی در فلورانس، منبر مرمری در کلیسای سانتا کروچه، چارچوب درگاه کاخ وکیو و مقبره‌ای برای سنت ساوینو (Sabinus of Spoleto)، در کلیسای جامع فانزا را طراحی کرده است.

فرشته‌های سنگی کمیاب در قلعه ویشگراد کشف شدند

این کشف توسط پروفسور فرانچسکو کالیوتی از دانشگاه پیزا تأیید شد و گفت: «حکاکی‌ها در اشیاء یافت شده، به‌ ویژه سرهای کروبی تقریباً سالم است و بسیاری از جزئیات مثل پر، مو، خطوط صورت و بافت پارچه را می‌توان دید این کروبی‌های یافت شده شباهت بسیار زیادی به آثار دیگر بندیتو دا مایانو دارند.»

گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد که شاه ماتیاش، مایانو را مامور کرد تا یک جفت صندوق چوبی منبت کاری بسازد؛ اما آثار در طی حمل و نقل آسیب دیدند، و مایانو مجبور شد که ساخت صندوق‌ها را با سنگ ادامه دهد.

فرشته‌های سنگی کمیاب در قلعه ویشگراد کشف شدند

این کشف ثابت می‌کند ماتیاش یکم قصد داشت مجارستان را به اولین کشوری تبدیل کند که رنسانس را از ایتالیا پذیرفته است.

 همچنین در طی حفاری بقایای سه فرد که احتمالاً راهب بوده‌اند در میان مجسمه‌های شکسته و آوار صومعه کشف شد. به گفته محققان، آنها احتمالاً قربانیان محاصره  قلعه توسط پادشاه فردیناند در سال ۱۵۴۰ بودند. این محاصره و حمله موجب تخریب قلعه شد.

ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 1403042401187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha