ضرورت استفاده از کارشناسان میراث‌فرهنگی در برنامه «حسینیه معلی»

ویژه‌برنامه «حسینیه معلی» که با تغییراتی در فصل جدید همراه است، از ابتدای شب شانزدهم تیر ۱۴۰۳ آغاز شد و در ۱۳ قسمت روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. این برنامه در شب‌های محرم توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

میراث‌آریا: «حسینیه معلی» هر شب ساعت ۲۲:۲٠ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد، همچنین این برنامه ساعت یک بامداد و ۱۷:۰۰ از شبکه قرآن بازپخش می‌شود و همچنین شبکه‌های بین‌المللی سیما نیز به پخش آن می‌پردازند.

در سری جدید این برنامه، همچنان نجم‌الدین شریعتی اجرای برنامه را بر عهده دارد و سعید ستودگان تهیه‌کننده این برنامه است. همچنین با تغییراتی که در میز ذاکران و مداحان اتفاق افتاده، محمدرضا طاهری در سری جدید حاضر خواهد شد.

ضرورت استفاده از کارشناسان میراث‌فرهنگی در برنامه «حسینیه معلی»

این درحالی است سیدرضا نریمانی و نزار قطری هم از فصل گذشته در «حسینیه معلی» ماندگار شدند و مهدی رسولی بعد از یک فصل غیبت دوباره به این برنامه برگشت، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی نیز بعد از یک تجربه حضور در «حسینیه معلی» یک بار دیگر در ایام محرم کنار دیگر مداحان میز ذاکران حضور پیدا می‌کند. این در حالی است که سیدمجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی و عبدالرضا هلالی به‌عنوان کارشناس و داور حضور داشتند

عزاداری‌های سنتی نقطه برجسته حسینیه معلی

امسال در حسینیه معلی شاهد حضور مردم و هیئات با سنت‌های عزاداری اصیل و پر محتوا و مملو از شکوه و ابهت هستیم. عزاداری‌های سنتی، علاوه بر محتوای غنی و شور حسینی، یادآور راه و رسمی‌ست برای زندگی با عزت همچون حسین بن علی (ع) هستند.

به گفته تهیه‌کننده این برنامه، در حسینیه معلی، دست کم ۵۰ آیین سنتی عزاداری در استان های مختلف، در این برنامه به نمایش در می‌آید.

آیین سنتی نخل گردانی یزدیها، آیین هیا مظلوم بوشهر،آیین عزاداری روستای خرقان شهر شاهرود،  سنگ‌زنی آشخانه خراسان شمالی و ... تنها چند نمونه از آیین‌های سنتی عزاداری در این برنامه بود که اجرا شد و مورد استقبال مردم و مخاطبان قرار گرفت.

فضای استودیو همچون گذشته شکل حسینیه‌ای دارد و عزاداران گرد سِن کوچک وسط استودیو می‌نشینند و سینه می‌زنند. استفاده از مداحان جوان و مستعد و اجرای آیین‌های بومی عزاداری هم سبب شده ظرفیت‌های پنهان آیین‌های عزاداری کشور عیان شود. به بیان دیگر، تنوع سبک و مدل مداحی، روضه‌خوانی و مرثیه‌سرایی شرکت‌کنندگان و توجه به آیین‌های عزاداری اقوام مختلف ایرانی و حتی دیگر کشورها، از نکات برجسته «حسینیه معلی» است. مداحان و روضه‌خوانان نوجوان، جوان، میانسال و مسنی که به‌خوبی نشان دادند ایران و امت شیعه، چه استعدادها و ظرفیت‌های کم‌نظیری در عرصه ذاکری اهل‌بیت(ع) دارد.

ضرورت استفاده از کارشناسان میراث‌فرهنگی در برنامه «حسینیه معلی»

اجرای ۵۰ آیین سنتی از نقاط مختلف کشور

خوشبختانه در ۱۳شب برنامه در سال جاری، حدود ۵۰ آیین از نقاط مختلف کشور پخش می‌شود که آیین‌های شناخته شده‌ای برای عموم مردم نیستند، همچون آیین‌ خاص کفن‌پوشان و نوحه‌خوانی سنتی کرمان، آیین‌های سینه‌زنی کمر به کمر شهرستان رامیان، تشت‌گذاری مردم اردبیل، سنج و دمام بوشهری، بشیک‌گردانی اردبیل، سلام علم و کوزه بهشهر، شمع‌گردانی اردبیل و... حسابی به دل مردم نشسته است.

این آیین‌های سنتی در حقیقت ریشه در هویت و نیز تاریخ، فرهنگ و تمدن مردم هر منطقه دارد و هر آیین سنتی عزاداری دارای یک پیام است.

در این میان به طور حتم حضور کارشناسان میراث فرهنگی از جمله کارشناسان فرهنگ عامه و میراث‌فرهنگی ناملموس می‌تواند به شناسایی و معرفی هرچه بهتر این آیین‌ها کمک کند.

اگرچه به گفته تهیه‌کننده این برنامه، گروه‌های پژوهشی و سردبیری برنامه حدود ۶ ماه به سراسر ایران می‌روند تا آیین‌های عزاداری مناطق مختلف را شناسایی کنند. به شهرهای بسیار کوچک و روستاهای کم‌جمعیت هم سر زدند تا آیین‌های عزاداری آن‌ها در برنامه نشان داده شود. با این حال به طور حتم کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی به‌عنوان تخصصی ترین کارشناسان حوزه آداب و رسوم مناطق مختلف کشور می‌توانند به کمک این برنامه آمده و ضمن شناسایی و معرفی آیین‌های جذاب عزاداری سنتی، هم به آسیب‌شناسی و رفع نواقص آیین‌ها بپردازند و هم به شکل تخصصی و بر اساس مطالعات موجود در حوزه میراث‌فرهنگی به تشریح و معرفی هرچه بهتر آیین‌های عزاداری در مناطق مختلف همت گمارند.

اهمیت این موضوع آنجایی بیشتر می‌شود که امسال علاوه بر مداحان معروف و شاخص کشور، مداحانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و... نیز در این برنامه حضور دارند و استفاده از کارسناسان میرث‌فرهنگی و توضیح، تشریح و معرفی ریشه و فلسفه هر آیین سنتی عزاداری در استان‌های مختلف و حتی کشورهای همسایه، می‌تواند جذابیت برنامه حسینیه معلی را دوچندان کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042401210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha