شهر زنگنه؛ قطب تولید آلبالو در استان همدان

معاون گردشگری اداره‌کل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: شهر زنگنه؛ قطب تولید آلبالو در استان همدان بوده و توانسته جایگاه نخست استان همدان در تولید آلبالو را از آن خود کند و شهریورماه پنجمین جشنواره آلبالو در این بخش برگزار خواهدشد.

به گزارش میراث‌آریا، علی خاکسار، یکشنبه ۲۴ تیرماه گفت:  بخش زند یکی از بخش‌های تابعه شهرستان ملایر و دارای سه دهستان با ۴۶ روستای دارای سکنه است که  اکثر ساکنان این روستاها به کشاورزی و باغدارای مشغول هستند و از حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی در بخش زند، بیش از ۷۰۰ هکتار آن به باغ‌های آلبالو اختصاص دارد و سالیانه بیش از ۵۰۰۰ تُن آلبالو به بازار عرضه می‌کند.

معاون گردشگری اداره‌کل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: ۸۱۷هکتار از  اراضی این شهرستان زیر کشت آلبالو بوده و از این میزان ۷۹۶ هکتار بارور و ۲۱ هکتار غیر بارور است و بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید آلبالو در بخش زند شهرستان ملایر قرار دارد و از حدود بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی در بخش زند، بیش از ۸۰۰ هکتار آن به باغ‌های آلبالو اختصاص دارد.

خاکسار ادامه داد: بیشترین مصرف آلبالو برای تهیه شربت، ترشی، لواشک و میوه خشک است و با توجه به کیفیت بالای آلبالوی این شهرستان مصرف تازه‌خوری آن بیشتر در بازار تهران به فروش می‌رسد.

 معاون گردشگری اداره‌کل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود:  چهار دوره جشنواره آلبالو در شهر زنگنه برگزار شده که با توجه به شهادت شهدای خدمت و فرارسیدن ماه محرم و صفر، امسال پنجمین آیین شکرگزاری و جشنواره آلبالوی زنگنه در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

خاکسار گفت: جشنواره آلبالو شهر زنگنه ۳۱ تیر ماه سال گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید  و امسال نیز پنجمین جشنواره با برنامه‌های متنوع از جمله اجرای گروه‌های موسیقی و مفاخر کشور، طنز، کارناوال شادی، نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی، جشنواره غذا، آتش بازی و پرواز پاراگلایدر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042401219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha