رصد ستارگان در آسمان شب برج‌های تاریخی خرقان

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری استان قزوین گفت: گروه علمی – رصدی دانش‌آموزان و دانشجویان المپیاد نجوم با حضور در محوطه برج‌های خرقان ستارگان را در آسمان شب این بنای تاریخی رصد کردند.

به‌گزارش میراث آریا، نادر محمدی روز یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ با اشاره به رواج گردشگری نجوم طی دو دهه اخیر و برگزاری تورهای علمی نجوم افزود: گردشگری نجوم سفری است همراه با رصد ستارگان و فرصتی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا رویدادهای نجومی مانند تماشای ستارگان، خسوف و کسوف، بارش‌های شهابی، شفق قطبی و را تجربه کنند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین ادامه داد: در انتخاب مکان‌های رصدی و مقاصد گردشگری نجوم علاوه بر عدم وجود آلودگی‌های نوری و هوایی معیارهایی چون آب‌وهوای متناسب، میزان رطوبت، ارتفاع، امکان دسترسی و ... نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

او با اشاره به حضور گروه علمی رصدی المپیاد  نجوم در برج‌های خرقان اظهارکرد:  این گروه ۴۴ نفره از علاقه‌مندان به رصد آسمان شب از مبداء استان البرز به‌منظور بازدید از سایت تاریخی برج‌های خرقان و رصد علمی نجوم از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۲۱ تیر تا ساعت ۸ صبح جمعه در این محل حاضر شدند.

محمدی خاطرنشان کرد: قدمت تاریخی محوطه، آشنایی گروه با این بنای ارزشمند تاریخی، تاریکی آسمان منطقه و عدم آلودگی نوری و هوایی از جمله معیارهای انتخاب آن به عنوان مقصد برگزاری این تور به‌شمار می‌رود.

این تور علمی – رصدی با همکاری دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان البرز و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج در محوطه برج‌های تاریخی و دوگانه خرقان از آثار ارزشمند دوره سلجوقی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042401241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha