صدور سند حسینیه تاریخی فهادان و مسجد و حسینیه سرپلک یزد

رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک منطقه یک یزد از صدور سند مالکیت کاداستری حسینیه بزرگ فهادان و حسینیه سرپلک در قالب طرح «ماه محرم، هر روز صدور سند کاداستری یک حسینیه» خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، مجتبی شبانی اظهار کرد: هم‌زمان با ماه محرم، سند حسینیه تاریخی و شناخته‌شده فهادان با مراسم ماندگار و خاطره‌انگیز، صادر شد.

رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک منطقه یک یزد افزود: حسینیه فهادان، واقع در محله فهادان یزد، یکی از آثار برجسته دوره قاجار در کوچه حسینیه بزرگ قرار دارد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شبانی افزود: این حسینیه به دلیل اهمیت تاریخی و معماری خود، یکی از مقاصد مهم گردشگری در شهر یزد محسوب شده و نمادی از هنر و معماری دوره قاجار است که بازدیدکنندگان را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران دعوت می‌کند.

او گفت: ساختار معماری حسینیه فهادان با استفاده از مصالح بومی و تکنیک‌های سنتی ساخته‌شده و با حیاط مرکزی، ایوان‌ها و اتاق‌های جانبی، نمونه‌ای برجسته از معماری قاجاری است که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها، زیبایی و استحکام خود را حفظ کرده است.

شبانی درباره مسجد و حسینیه سرپلک هم گفت: مسجد سر پلک مربوط به سده هشت هجری قمری است که در ابتدای بازارچه سرپلک و در محله سر پلک یزد قرارگرفته و با مصالحی نظیر خشت و گل ساخته‌شده و متشکل از گرمخانه، صحن، گنبد و ایوان تابستانی است.

به گفته او، ورودی این مسجد در ضلع جنوبی و شرقی قرار گفته است که بر روی دو لوح کاشی که در سردر قسمت شرقی قرار دارند سال ۱۱۲۳ هجری قمری ثبت‌شده و از تزئینات این مسجد می‌توان به کاشی‌های های معرق و کاشی‌های شش‌ضلعی فیروزه‌ای موجود در محراب و کاربندی گچی به‌کاررفته در ساخت گنبد اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042501268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha