غار قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی آسیا در منظر جهانی هورامان/ اورامانات کرمانشاه

غار قوری قلعه در منظر جهانی هورامان/ اورامانات یکی از جاذبه‌های خاص گردشگری غرب کشور است که باید آن را دید.

همان‌طور که طبیعت کوهستانی غرب ایران همواره بسیاری را حیرت‌زده می‌کند، کشف غار قوری قلعه در سال ۱۳۵۵ نیز موجب یک شگفتی دیگر شد. غار قوری قلعه که در زبان مردم محلی (اورامی) به غار قوری قلا شناخته می‌شود، در ادامه کاوش‌ها عنوان بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار ایران را به خود گرفت. زیبایی این غار هرساله گردشگران زیادی را در دل کوه‌های شاهو مهمان کرده و با شگفتی‌های خود، قلب‌ها را متوجه عظمت خالق خود می‌کند. البته حیرت مهمانان تنها در دیدنی‌ها خلاصه نمی‌شود؛ جالب است بدانید که دمای غار در تمام فصول سرد و گرم سال ثابت و در بازه ۷ تا ۱۱ درجه باقی می‌ماند. 

تالارها

با گذر از دهانه غار و قدم گذاشتن در دنیای رمزآلود آن، به محوطه‌ای عظیم وارد می‌شوید که به تالار مریم معروف است. این تالار یک حوضچه بزرگ را در دل خود جا داده که باوجود قندیلی شبیه به شمایل حضرت مریم، از تالارهای دیگر تمایز پیدا کرده است. با گذر از این تالار، می‌توانید قندیل‌های کوهان شتری را ببینید که طی قرن‌ها، هرکدام شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفته‌اند. شاید بتوان این قندیل‌ها را به ماکتی از یک قصر رؤیایی نیز تشبیه کرد. که سر به فلک می‌کشد و تمایل به شکافتن سقف کوه دارد.

پس از عبور از تالار کوهان شتری، وارد فاز دوم غار خواهید شد که شامل تالار عروس است. بی‌شک، قندیل‌های سفید و کریستالی تالار عروس جای خود را در خاطرات فراموش‌نشدنی هر بیننده‌ای محکم می‌کند. یک حقیقت حیرت‌انگیز در مورد این قندیل‌ها، طول ۱۲ متری و کریستال‌های بدون لکه و کاملاً سفید آن‌ها است که تالار را در نظر بسیار خاص و رؤیایی می‌کند. 

با ورود به فاز سوم غار، تالار بتهوون به شکل دیگری شما را شگفت‌زده می‌کند. قندیل‌های این تالار نه‌تنها ظاهری بسیار متفاوت از فازهای دیگر دارند، بلکه با نوای خود می‌توانند در خاطرات شما طنین‌انداز شوند. کافی است به تالار بتهوون بروید و هر یک از قندیل‌ها به‌آرامی نوازش کنید تا آواز طبیعت را بشنوید. این حقیقت که هر قندیل طنینی متفاوت از دیگران دارد، قطعاً قدم‌های شما را برای خروج از تالار سنگین می‌کند. در پایان سفر خود به دل کوه‌های شاهو، به تالار نماز در فاز دوم غار قدم می‌گذارید که به تونلی تاریک ختم می‌شود. مسیر آب در این تونل که به تونل برزخ نیز معروف است، جریان دارد.


چرا نباید غار قوری قلعه را از دست داد؟

غار قوری قلعه مجموعه‌ای تفریحی است که بازدید از بزرگ‌ترین غار آبی آسیا هسته مرکزی آن را تشکیل می‌دهد، اما جذابیت‌های دیگری نیز دارد که موجب توقف اکثر مسافران در مسیر پاوه و بازدید از این مجموعه می‌شوند. اولاً که دسترسی به غار قوری قلعه برای همه مسافران آسان است. این غار در مسیر کرمانشاه- پاوه قرار دارد و پس از عبور از شهر روانسر، با تابلوی سبز رنگ «روستای قوری قلعه» به شما خوش آمد می‌گوید. توقف در این فضای سرسبز و جنگلی به شما اجازه می‌دهد از بهترین هوای منطقه اورامانات لذت ببرید. این بخش به دلیل آب‌وهوای بی‌نظیر خود در دوران غارنشینی و باستانی نیز مورد توجه قرار داشته و ظروف و اشیای باستانی پیداشده در غار قوری قلعه، اثباتی برای زندگی غارنشینان در آن است.

اگر تصمیم دارید از غار قوری قلعه دیدن کنید، هرگز از طبیعت اطراف آن غافل نشوید. اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، گردش در باغ‌های سرسبز و خنک و خرید میوه‌هایی مانند توت، گردو سبز و... را نیز در برنامه خود بگنجانید البته مسافران در زمستان و پاییز هم از این منطقه دست‌خالی برنمی‌گردند. مجموعه تفریحی غار قوری قلعه همه‌روزه با غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات میزبان مهمانان عزیز خود است. به‌این‌ترتیب، می‌توانید توت خشک و شیره توت محلی را در همه فصل از غرفه‌ها تهیه کنید و با خرید از غرفه‌های صنایع‌دستی و لباس محلی، یادگاری از سفر خود به همراه ببرید. فراموش نکنید که ماست قوری قلعه (ماست مشهور و محبوب این منطقه)، نان محلی، بژی (شیرینی محلی کرمانشاهی) و... را نیز در همین مجموعه امتحان کنید.

اقامتگاه، هتل و امکان اسکان شبانه در این مجموعه وجود ندارد، اما مسافران می‌توانند از وعده‌های غذایی خوشمزه در رستوران‌های مجموعه لذت ببرند. شما حتی در تعطیلات و روزهای شلوغ نیز همچنان می‌توانید از ظرفیت پارکینگ مجموعه اطمینان خاطر داشته باشید.


کوهنوردی در کوه‌های شاهو؟

اگر از طبیعت‌گردی و کوهنوردی لذت می‌برید، باید یادآوری کنم که غار قوری قلعه گنجینه‌ای در دل کوه‌های شاهو است. یکی از تفریحات بهاری و تابستانی مناسب این منطقه، کوهنوردی است که هرساله بسیاری از طبیعت گردان و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

در واقع مسیرهای کوهنوردی کوه شاهو با غارها، چشم‌انداز و چالش‌های خود ازجمله محبوب‌ترین مناطق تفریحی این منطقه به شمار می‌آیند. در این مسیر حتی بسیاری از گردشگران شانس دیدن لاله‌های وحشی واژگون که یکی از خاص‌ترین گونه‌های گیاهی زاگرس به شمار می‌آید را نیز پیدا می‌کنند. 

اگر عاشق گردش در جنگل و غارها هستید، چند پیشنهاد عالی می‌تواند حجت را بر شما تمام کند. جنگل مله پالنگان (Maleh palangan) از مسیر جاده اصلی کرمانشاه- پاوه شروع می‌شود و در دامنه جنوبی کوه شاهو قرار دارد. تراکم بالای این جنگل ازجمله دلایل محبوبیت آن به شمار می‌آید. یکی از غارهای آبی معروفی که در دل این جنگل یافت  شده است، غار «کاوات» است. جاده‌ای فرعی از جاده اصلی کرمانشاه-پاوه به طول 2 کیلومتر به سمت جنوب به اطراف این غار منتهی می‌شود. لازم به ذکر است که آب بخش مهمی از آب مصرفی شهر جوانرود از این محل تأمین می‌شود، به همین دلیل، در حال حاضر دیدن فضای داخلی غار امکان‌پذیر نیست. جنگل مرخیل (Marakhel) یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای افرادی است که طبیعت‌گردی در مسیر آب‌های جاری بیشتر لذت می‌برند. یکی از مسیرهای بازدید از این جنگل، جاده فرعی از جاده اصلی پاوه-نوسود در محلی به نام دوآب (Dowab) است که به‌موازات سیروان ادامه دارد و از کنار باغات انار و زیتون عبور می‌کند.

گزارش از ساحل بهمنی کارشناس گردشگری 

انتهای پیام/

کد خبر 1403042701331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha