آیین خاکسپاری نمادین شهدای کربلا در خلخال جزو آثار ثبت ملی استان اردبیل است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال گفت: آیین خاکسپاری نمادین شهدای کربلا یکی از شش آیین ملی مذهبی استان اردبیل است که همه ساله در روز دوازدهم ماه محرم و در سومین شب شهادت امام حسین (ع) و شهدای کربلا در روستای مجره خلخال برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا، علی درویشی در حاشیه برگزاری مراسم خاکسپاری نمادین شهدای کربلا در مسجد جامع روستای مجره از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال گفت: این آیین که از قدمت دیرینه در روستای مجره برخوردار است در سال ۱۳۹۰ در لیست آثار ناملموس ملی و به عنوان یکی از شش آیین معنوی و ملی استان اردبیل به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال افزود: آیین خاکسپاری نمادین شهدای کربلا هرساله در روز 12 محرم با حضور و استقبال گسترده عزاداران حسینی در روستای مجره و البته در برخی مناطق دیگر شهرستان خلخال برگزار می‌شود. 

امام جمعه خلخال نیز در این آیین با پرداختن به واقعه عاشورا و چگونگی شکل گیری نهضت امام حسین (ع) گفت: عاشورا عرصه امتحان و آزمایش الهی بود.

حجت الاسلام سیدرضا قدسی افزود: پیکر پاک امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت پس از گذشت سه روز توسط افراد قبیله بنی اسد نزدیک‌ترین قبیله به محل واقعه عاشورا در دشت سوزان کربلا به خاک سپرده شد و این آیین نمادی از اتفاقات آن روز است. 

قرائت اشعار مذهبی، مداحی، سینه زنی و برگزاری عزاداری ویژه شب سوم شهدای کربلا در کنار تدفین نمادین شهدای کربلا از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042901461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha