لزوم رفع نواقصات مطالعاتی دوره‌های مختلف تاریخی ورزقان/ مطالعات باستان‌شناسی راه‌حلی مناسب برای توسعه صنعت گردشگری ورزقان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان با اشاره به لزوم رفع نواقصات مطالعاتی دوره‌های مختلف تاریخی ورزقان، مطالعات باستان‌شناسی را راه‌حلی مناسب برای درک صحیح از تاریخ و جاذبه‌های تاریخی در راستای توسعه صنعت گردشگری این شهرستان عنوان کرد.

مصیب نریمانی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان در گفت‌وگو با میراث آریا اظهار کرد: شهرستان ورزقان در پهنه جغرافیایی شمال‌غرب ایران و استان آذربایجان‌شرقی واقع شده است. این شهرستان در یک موقعیت جغرافیایی کوهستانی قرار دارد که عموماً بخش‌های وسیعی از آن را رشته کوهستان‌های قره داغ تشکیل می‌دهند. این منطقه از نظر مطالعات باستان‌شناسی، یافته‌های فرهنگی قسمتی از حوزه فرهنگی قره داغ بوده و عموماً الگوهای استقراری این مناطق همگونی فرهنگی دارد. با این‌حال یکی از مهم‌ترین خلاءهای مطالعاتی این پهنه فرهنگی‌عدم شناخت از وضعیت دوره‌های مختلف تاریخی‌ست. به‌طوری که روند ورود منطقه به دوره تاریخی که عموماً از «عصر آهن ii» یا به عبارت دقیق‌تر فرهنگ «اورارتو»، آغاز شده است. کتیبه‌های باقی‌مانده از این دوره اطلاعات حائز اهمیتی در بردارد اما شناخت از وضعیت دوره‌های تاریخی باوجود آثار نسبتاً زیاد تاحدود بسیاری مغفول مانده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان ادامه داد:  چنین کاستی‌ها و ضعف‌هایی عموماً ناشی ازعدم بررسی و کاوش منسجم باستان‌شناختی‌ست که در صورت انجام فعالیت‌های اکتشافی منظم و برنامه‌ریزی شده باستان‌شناختی در کنار اتکا به علم باستان‌شناختی باستان‌شناسان و متخصاصان داخلی، می‌توان بخش مهمی از این خلاءهای مطالعاتی را برطرف کرد. چرا که رفع نواقصات مطالعاتی دوره‌های مختلف تاریخی ورزقان، ضمن کمک به شناخت بهتر و منجسم‌تر از این شهرستان، معرفی علمی و صحیح  ورزقان را نیز در راستای رونق‌بخشی گردشگری به‌دنبال خواهد داشت.  

او بیان کرد: این استان با توانمندی‌های بالقوه طبیعی، شرایط مناسب جغرافیایی، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و تلاقی راه‌های مهم ارتباطی، حائز موقعیت خاص و ویژه‌ای از لحاظ اقتصادی در کشور است. این عوامل به خودی خود باعث شده‌اند که این استان در زمینه‌های گوناگون اقتصادی مانند صنایع و معادن، خدمات، کشاورزی و بازرگانی یکی از استان‌های مهم کشورمان به شمار آید. 

نریمانی با اشاره به شرایط ویژه و متفاوت آب و هوایی شهرستان ورزقان، افزود: ورزقان به جهت کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد خود از سطح دریا از لحاظ میزان بارش برف و باران از وضع نسبتاً خوبی برخوردار است. ولی به علت وجود برخی عوامل از قبیل شیب زیاد زمین که موجب جریان سریع آب می‌شود و مهار نکردن سیلابهای بهاری و زمستانی بدون استفاده از منطقه خارج می‌شود. منبع اصلی آب این منطقه که از ذوب برف و نزول باران تأمین می‌شود به صورت آبهای جاری و آبهای زیرزمینی از چهار طریق مورد بهره برداری قرار می‌گیرد؛ که عبارتنداز رودخانه‌ها، چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان و دکتری باستان‌شناسی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به جاذبه‌های کم‌نظیر تاریخی و طبیعی شهرستان ورزقان و لزوم بهره‌برداری صحیح از این جاذبه‌ها در رونق‌بخشی صنعت گردشگری شهرستان، گفت: آبشار گول آخور که در نزدیکی روستای گول آخور قرار گرفته است در کنار قلعه جوشین منطقه قره‌داغ، طبیعت بکر و زیبای منطقه «چیچک‌لی» که به معنای گلستان در زبان ترکی‌ست به‌همراه کاروانسرای «برازین» که قدمت آن به دوره صفویه مربوط است از جاذبه‌های مطرح گردشگری شهرستان ورزقان محسوب می‌شوند. شایسته است تا به کمک پژوهشگران و متخصصان حوزه گردشگری، اقداماتی در خصوص کشف محوطه‌های باستانی جدید، ایجاد موزه و توسعه زیرساخت‌های گردشگری صورت گیرد تا بیش از پیش  صنعت گردشگری شهرستان ورزقان رشد و گسترش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043001528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha