مرمت تابلوی نقاشی صحنه عاشورا به جامانده از دوره قاجار در همدان

مسئول موزه وقف استان همدان از مرمت تابلوی نقاشی صحنه عاشورا به جا مانده از دوره قاجاریه در همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا ، خسرو محمدی ، یکشنبه ۳۱تیرماه از مرمت تابلوی نقاشی صحنه عاشورا به جا مانده از دوره قاجاریه در همدان خبر داد و افزود: این نقاشی از جمله نذورات امامزاده محسن(ع) است که در حال حاضر در موزه وقف استان نگهداری می‌شود.

مسئول موزه وقف استان همدان افزود: برای جبران آسیب‌های وارده طی دهه‌های گذشته به تابلوی نقاشی صحنه عاشورا، این اثر هنری در کارگاه مرمت تپه هگمتانه توسط بابک حجتی؛ کارشناس ارشد مرمت آثار باستانی بازپیرایی خواهد شد.

مسئول موزه وقف استان همدان بیان کرد: تابلوی نقاشی صحنه عاشورا یک تابلوی نقاشی‌ ارزشمند از یکی از هنرمندان بومی ناشناخته شهرستان همدان است که در کمال سادگی و بی‌پیرایگی دارای ارزش هنری قابل توجهی است.

او عنوان کرد: این نقاشی بر روی بوم فلزی (ورق فلزی) کشیده شده و دارای یکی از بهترین ترکیب رنگ‌ها در میان نقاشی‌های سبک قهوه خانه‌ای در همدان است که تاکنون به جا مانده و شناخته شده است.

  محمدی با بیان اینکه از گذشته‌های دور تاکنون نذر اشیاء بر بقاع متبرکه رایج و مرسوم بوده و برخی از زائران وسایلی را به امامزادگان و بقاع متبرکه اهدا، نذر و یا وقف می‌کردند ادامه داد: از جمله این نذورات، نقاشی و آثار هنری بودند.

 او ادامه داد: این نقاشی در زمره نقاشی‌های سبک قهوه‌خانه‌ای است که توسط شخصی که نمی‌دانیم کیست به بقعه امامزاده محسن(ع) اهدا شده است.

مسئول موزه وقف استان همدان با اشاره به اینکه هنرمند در این اثر تلاش کرده تصویری خیالی و انتزاعی از وقایع عاشورا را تصویر کند که استاد حلیمی؛ استاد هنر و گرافیست تراز اول کشور تحلیل بسیار خوبی در مورد آن دارد گفت: در این نقاشی جوانی سوار بر اسب به همراه کلاه‌خود، زره، نیزه و شمشیر دیده می‌شود که دست خود را برای گرفتن مشک آبی از یک دختر خردسال دراز کرده است.

محمدی خاطرنشان کرد: این نقاشی بازگوکننده یکی از وقایع جانسوز عاشورا یعنی شهادت حضرت عباس(ع) است که در پی آوردن آب برای کودکان بود و در خلال آن به شهادت رسید، صحنه موجود ناظر به آن واقعه و مربوط به قبل از شهادت حضرت عباس(ع) است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043101574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha