بیمه حمایت واقعی از هنرمند است

بیمه مسئله مهمی برای جامعه هنرمندان محسوب می‌شود و معنای واقعی حمایت است؛ همان مسئله پر فراز و نشینی که بالاخره اجرایی شد و پیگیری آن همچنان ادامه دارد.

میراث آریا: بیمه شاید یکی از مهمترین مسائلی است که حوزه صنایع‌دستی با آن روبرو بوده است؛ مسئله مهمی که به دغدغه‌ای مهم برای جامعه تبدیل شد و فراز و نشیب های زیادی بر سر راهش قرار داشت.

هر چند بیمه مسئله‌ای با چالش‌های فراوان بود که از سال‌های قبل نیز در این حوزه وجود داشت، اما به طور متفاوتی در دوره سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت و این پیگیری از سطح وزارت خانه فراتر رفت و در سطح ریاست جمهوری و جلسات کلان دولت توانست با اخذ دستور مستقیم رئیس‌جمهوری شهید،‌ اجرایی شود.

ماجرای بیمه هنرمندان!

پس از شهریور ۱۴۰۱ بحث بیمه هنرمندان با وجود فراز و نشیب‌های زیاد پیگیری شد و این مهم با مکاتبات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رئیس‌جمهوری مصوب شد و نهایتا در بهمن ۱۴۰۲ با دستور اکید رئیس‌جمهوری بیمه ۱۰هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرفت که از این تعداد ۸‌هزار نفر هنرمند صنایع‌دستی و ۲هزار نفر راهنمایان گردشگری را شامل می‌شود.

فرآیند پر چالش بیمه با یک مسئله مهم روبه‌رو بود و گره کور همان اعتباری بود که اگر پیگیری نمی‌شد تحقق این مهم را نمی‌توانستیم شاهد باشیم که در تایید این مطلب، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور هم قبلا گفته بود که از بهمن سال ۱۴۰۲ به دنبال ابلاغیه از سازمان تامین اجتماعی، لیست اسامی افراد واجد شرایط را جمع‌آوری کردیم و اسامی نیز توسط استان‌ها ارسال و در چند مرحله پایش شد.

به گفته او، اولویت گروه سنی بوده است و باتوجه به اینکه اگر سن افراد از ۵۰ سال عبور کند، امکان تحت پوشش قرار گرفتن آنها نیست، لذا مقرر شد در این مرحله اولویت سنی ۴۰ تا ۵۰ سال مورد نظر باشد و افرادی را که سابقه و تاثیرگذاری بیشتری در صنایع‌دستی دارند، شامل شود.

البته شرطی که در فرایند بیمه ذکر شده بود، به لزوم اخذ کارت فنی و حرفه‌ای اشاره می‌کرد. در این خصوص معاون صنایع‌دستی کشور خاطرنشان کرده بود که قبل از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه، فرآیند کنترل و بازرسی تامین اجتماعی نیز انجام می‌شود و افراد باید حتما در رشته خود فعالیت کنند، معاینات پزشکی انجام دهند و سپس فرآیند لازم در سامانه طی شود.

لزوم اهتمام بیشتر تامین اجتماعی و فنی حرفه‌ای 

در خصوص تداوم این فرآیند در مرحله اجرا، امین کوگانی معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه فرآیند بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به خوبی در حال سپری شدن است، گفت: مکاتبات ما با تامین اجتماعی و ادارات مرتبط در حال انجام است و هنرمندان به خوبی در حال سپری کردن فرآیند ثبت نام هستند. 

او با بیان اینکه در برخی از موارد در زمینه کارت‌های فنی حرفه‌ای تاخیر و بعضاً مشکلات اندکی پیش می‌آید، تصریح کرد: طی مکاتباتی که با مدیرکل فنی حرفه‌ای استان داشتیم، امیدواریم بتوانیم در تسریع این فرآیند موثر واقع شویم. 

کوگانی اظهار کرد: امیدواریم هم اداره کل فنی حرفه‌ای و هم سازمان تامین اجتماعی همکاری بیشتری را در راستای تسریع این فرآیند با اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه داشته باشند. 

بیمه بارقه امید است 

پس بیمه برای هنرمندان مهم است چرا که زمانی میتوانیم یک شغل را پایدار بدانیم که فرد بعد از بازنشستگی بتواند مستمری دریافت کند و بداند که می‌تواند از زحمات خود درآمدی برای آینده داشته باشد.

بیمه مسئله مهمی برای جامعه هنرمندان محسوب می‌شود و معنای واقعی حمایت است چرا که در صورت درگذشت هنرمند صنایع‌دستی، خانواده او می‌توانند از مستمری استفاده کنند و حتی اگر فرد از کار افتاده شود نیز می‌تواند از این بیمه بهره ببرد، لذا بیمه یکی از مهمترین اقدامات حمایتی از هنرمندان بود که می‌توانست پیگیری شود.

ساناز رمضان رمجی معاون صنایع دستی استان هرمزگان تصریح کرد: بیمه در حقیقت بارقه امیدی برای هنرمندان است. شاهد خوشحالی قشر هنرمند هستیم و برق امید را در چشمان افرادی که برای ثبت‌نام آمده بودند، می‌توانستیم مشاهده کنیم.

او با بیان اینکه امیدوار است با افزایش سهم بیمه شاهد اشاعه این شادی در گستره بیشتری از جامعه صنایع‌دستی باشد، اظهار کرد: در برخی از موارد بعضی از شهرستان‌ها نسبت به اعلام افراد متناسب با سهمیه‌های خود کوتاهی می‌کنند که امیدواریم بتوانیم به زودی شاهد اعلام اسامی همه افراد باشیم. 

حالا فرایند بیمه همچنان در استان‌ها در حال انجام است و اسامی افراد مشمول در حال اعلام است. امید است که با افزایش سهمیه از 10هزار به رقم‌های بسیار بالاتری دست پیدا کرده و بتوانند افراد بیشتری را مشمول بیمه قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050200060
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha