نقش آثار تاریخی زنجان و مرمت آن‌ها در جذب گردشگر

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان نسبت سال‌های گذشته گردشگران بسیاری را جذب کرده است، گفت: بازدید از آثار باستانی و تاریخی منحصر به فرد زنجان همواره از اهداف مهم حضور گردشگران در این استان به شمار می‌رود.

محمدرضا محمدپور در گفتگو با میراث آریا با بیان اینکه استان زنجان نسبت سال‌های گذشته گردشگران بسیاری را جذب کرده است، گفت: یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد مطالعه و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است.  

معاون میراث‌فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه وجود آثار تاریخی و طبیعی شاخص و منحصربه‌فرد زنجان را به استان (ترین‌ها) تبدیل کرده است، عنوان کرد: بلندترین گنبد آجری جهان، طولانی‌ترین بازار تاریخی، رختشویخانه بنای تاریخی جهان، مردان نمکی سالم‌ترین مومیایی‌های طبیعی جهان، معبد داش‌کسن تنهاترین معبد بودایی ایران، عظیم‌ترین و باشکوه‌ترین دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم که زنجان را به دومین قربانگاه جهان اسلام تبدیل کرده است.  

او ادامه داد: مراسم تعزیه ارمغانخانه، رجعین، سجاس، سلطانیه که جزو پنج نمایش برگزیده جهان و غار کتله‌خور نیز شگفت‌انگیزترین غار جهان است.  

محمدپور با اشاره به اینکه اصولا غارها حفره‌هایی هستند که به طور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و یا ذوب شدن یخ‌ها ایجاد می‌شود، تصریح کرد: گفته می‌شود عمر غار کتله‌خور به ۱۲۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد، این غار تنهاترین غار طبقاتی جهان (هفت طبقه) است.  

معاون میراث‌فرهنگی زنجان اظهار کرد: کتله در زبان محلی یعنی تپه و خور یعنی خورشید در واقع خورشیدی که از پشت تپه‌ها طلوع می‌کند. غار کتله‌خور خشکی و آبی که در ۱۶۰ کیلومتری جنوب زنجان، در ۲۳۰ کیلومتری کردستان، در ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان، ۴۱۱ کیلومتری تهران و پنج کیلومتری شهر گرماب واقع شده است.  

او با اشاره به وجود کنده‌کاری‌های موجود، افزود: حاصل دست مادر طبیعت در طول میلیون‌ها سال که به شکل‌های زیبای چکیده در دالان‌ها و دهلیزهای این غار خود نمایی می‌کند بر زیبایی آن افزوده است.  

محمدپور اظهار کرد: در برخی از دهلیزهای آن اسکلت حیواناتی کشف شده که شباهتی با حیوانات امروزی نداشته و احتمالا از نسل‌های منقرض شده در عصر گذشته هستند.  

معاون میراث‌فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر از غار شناسایی شده که در حال حاضر دو کیلومتر برای بازدید بهینه‌سازی شده که جزئی از طبقه اول غار است، ادامه داد: در حال حاضر سه طبقه از غار بی‌نظیر کتله‌خور توسط غار نوردان کشف شده که قابلیت بازدید برای عموم را ندارد.  

او با بیان اینکه یکی از آرزوهای دیرینه انسان سفر به اعماق زمین است، ابراز کرد: بازدید از غار کتله‌خور می‌تواند به بخشی از این موضوع جامه عمل بپوشاند. زیبایی و شگفتی این غار تا حدی است که مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخیرا پس از بازدید از آن به عنوان زیباترین غار جهان نام بردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050400161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha