برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری سلامت در استان میسان عراق/ رایزنی برای بازگشایی مرز چیلات

استاندار ایلام در تشریح دلایل سفر اخیر به استان میسان عراق تاکید کرد که این سفر با هدف تسریع در راه‌اندازی مرز چیلات در جنوب استان بوده است.

حسن بهرام‌نیا در گفت‌وگو با میراث‌آریا، با اعلام این خبر اظهار کرد: برای موضوع گشایش مرز چیلات و تحقق مطالبه دیرینه مردم شهرستان دهلران و حوزه جنوب استان، هماهنگی رسمی و لازم در دولت شهید رئیسی صورت گرفته بود و دعوت‌نامه و هماهنگی رسمی برای سفر و دیدار استانداران دو استان ایلام و میسان قبل از انتخابات و با ارسال دعوت‌نامه رسمی و هماهنگی با وزارت امور خارجه انجام شده بود. استاندار ایلام افزود: بنابر همین هماهنگی و توافق رسمی، گروهی متشکل از استاندار میسان و رئیس مجلس محلی میسان و دیگر متولیان امر وارد استان ایلام شدند و نشستی با این تیم در خصوص مرز چیلات برگزار شد.

او افزود: در این جلسه گفت‌وگو و مفاهمه شد و در قالب یک کمیته تخصصی، مزیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات گشایش مرز چیلات مطرح شد و پس از این نشست مقرر شد کمیته‌ای در هر استان برای بررسی موضوعات و مشکلات مرتبط با بازارچه مرزی چیلات تشکیل شود و پس از تشکیل  این کمیته بود که نقطه نظرات و پیشنهادها به استانداری میسان ارسال شد.

استاندار ایلام تاکید کرد: پس از ارسال نظرات و پیشنهادهای تیم گشایش مرزی استان ایلام به استانداری میسان، استانداری میسان به صورت رسمی از استانداری ایلام دعوت کرد که به استان میسان سفر کند و در قالب هیئتی متشکل از مقامات عالی‌رتبه استان، شامل استاندار،نمایندگان استان (‌فلاحی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دکتر چراغی نماینده مردم حوزه جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی)، معاونین استاندار ایلام، امام‌جمعه و فرماندار ویژه شهرستان دهلران، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری، مسئولین امنیتی و مرتبط با موضوع و نیز یکی از رسانه‌های محلی شهرستان دهلران، سفر صورت گرفت.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام ادامه داد: در نشست مشترک در میسان، تیم استانداری ایلام با تیم متناظر استانداری میسان، شروع به گفت‌وگو کردند و خروجی این دیدار و نشست مشترک این بود که مقامات محلی و مقامات حقوقی استان میسان با تهیه نامه‌ای متقن و مستند به دلایل محکم و اقناعی توسط مقامات محلی، (مقرر شد رییس مجلس محلی استان میسان عهده‌دار این موضوع باشد) با دولت مرکزی عراق مکاتبه کند که با توجه به اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، قومی، مذهبی و نیز علایق دو طرف به فعال شدن مرز چیلات، مبادلات تجاری از مرز چیلات آغاز شود.

بهرام‌نیا اضافه کرد: در واقع پیگیری برای بازگشایی مرز چیلات در زمان حیات و حضور شهید رئیسی آغاز شده بود چون در یکی از بندهای ابلاغی 18 گانه رئیس جمهور به استانداران ارتباط با استانداران همجوار مرزی در جهت تقویت مبادلات اقتصادی بود و بر همین اساس استاندار ایلام با مکاتبه رسمی خواستار گشایش مرز چیلات شد و بارها از طریق وزرای کشور ایران و عراق پیگیر این موضوع بودند و چنین نبود که فی‌البداهه و آنی این موضوع شکل گرفته باشد.

استاندار ایلام بیان کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد از هفته آینده نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری سلامت و خدمات مهندسی در استان میسان شروع به کار کند و تا قبل از فعال شدن و رسمیت یافتن بازارچه چیلات، برگزاری این نمایشگاه‌ها تداوم داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام عنوان کرد: سامانه جامع مدیریت راهپیمایی پارکینگ برای «شفاف‌سازی هزینه پارکینگ» و «مدیریت هوشمند» یک الگوی مناسب برای استان‌های زائرپذیر خواهد بود و در صورت راه‌اندازی این سامانه هیچ‌گونه وجهی از هیچ راننده‌ای دریافت نمی‌شود. امروز این سامانه به‌صورت آزمایشی وارد مدار می‌شود. علاوه بر سامانه جامع مدیریت پارکینگ، نرم‌افزار اجرایی سامانه جامع مدیریت مواکب، نرم افزار اجرایی سامانه جامع مدیریت مواکب، مدیریت انبار و مانیتورینگ زنده از جمله نرم‌افزارهای بسیار خوب در اربعین است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050600256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha