هگمتانه در جهان خودش جهانی شد

خوشبختانه هگمتانه به جمع میراث بشری پیوست و جهانی شد و کشور کهن عزیزمان یک ثروت فرهنگی باارزش جهانی خود را با جهان به اشتراک گذاشت و افتخار دیگری به جهان داد و  فرهنگ و تاریخ آن را غنی‌تر کرد.

جبرئیل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران در پی ثبت جهانی «هگمتانه» طی یادداشتی نوشت: هگمتانه نامی پرآوازه در تاریخ ایران است  و در اسناد آشوری و یونانی  با شنام های دیگر  از آن به فراوانی یاد شده است. مکانی مهم، و پایتخت تابستانی یکی از کهن‌ترین امپراتوری‌های جهان یعنی دوره هخامنشی. این محوطه میراث باستان شناختی است که در مسیر جاده شاهی و در مسیر اصلی تحولات تاریخ ایران قرار دارد. داریوش بزرگ  پس از فتح  هند در  الواح زرین و سیمین مکشوفه از  کاخ آپادانای  تخت جمشید درباره  قلمرو شهریاری اش  چنین می نویسد (... این است شهریاری که من دارم از سکاها که آنسوی سغد هستند، از آنجا تا کوش (حبشه)، از هند تا سارد که آن را اهورامزدا که بزرگیترین خدایان است به من ارزانی فرمود.اهورامزدا مرا و خاندان شاهی مرا بپایاد!) شاید تقدیر در این بود که  هگمتانه پایتخت تابستانی  جهان هخامنشی در تابستان ۲۰۲۴  در هند یعنی بخشی از  قلمرو جهانی  به ثبت برسد؛ هرچند باید پیشتر از این ثبت می شد.

یک اثر زمانی در  فهرست میراث جهانی قرار می گیرد که  دارای ارزش های برجسته بشری باشد و استانداردهای لازم جهانی در حوزه حفاظت، مرمت، معرفی، پژوهش و مدیریت را داشته باشد.  افزون بر این  ثبت اثر نقش مهمی در  دیپلماسی عمومی و فرهنگی در جهان  دارد ؛ چراکه اثر از قلمرو ملی فراتر می رود  و متعلق به بشریت می شود  و  حفاظت و صیانت از آن وظیفه جهانی  می گردد.

خوشبختانه با خبر شدیم که هگمتانه به جمع میراث بشری پیوست و جهانی شد و کشور کهن عزیزمان یک ثروت فرهنگی باارزش جهانی خود را با جهان به اشتراک گذاشت و افتخار دیگری به جهان داد و  فرهنگ و تاریخ آن را غنی‌تر کرد. از این پس  جهان، همدان را مقصد گردشگری خود می داند  وبه خاطر ثبت در فهرست میراث جهانی  پژواک  امنیت پایدار به جهان مخابره شد که ایران سرزمین کهن و دارای امنیت است.

تهیه پرونده ثبت اثر در محدوده های شهری به خاطر توسعه های شهری و زندگی جاری مردم و...کاری بسیار پیچیده، چند لایه و سخت است و نیاز به همدلی و وفاق دارد و باید قدردان کسانی بود که در این مسیر زحمات زیادی به دوش کشیدند. 

ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر  را به ملت شریف ایران شادباش می گویم  و سپاسگزار تمامی کسانی هستم که در فرایند آماده سازی پرونده تلاش کردند و برگ زرین دیگری از ثروت فرهنگی کشور را  در عرصه بین‌الملل به جهانیان شناساندند. از وزیر پرتلاش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قایم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، اداره کل ثبت حفظ و احیای میراث طبیعی و فرهنگی، تدوین کنندگان پرونده، اداره کل استان همدان؛ شهرداری و استانداری همدان ، مردم شریف ساکن در عرصه و حریم اثر و کسانی که دغدغه  ثبت این اثر را در فهرست میراث جهانی داشتند تقدیر می کنم. از باستان شناسان و کاوشگرانی که با تولید اطلاعات ذیقیمت فرصت جهانی شدن را مهیا ساختند  سپاسگزارم. و همچنین برای انانی که در قید حیات هستند  سلامتی و طول عمر باعزت از خداوند بزرگ خواهانم  و برای درگذشتگان  شادروان دکتر مسعود آذرنوش ؛ محمد مهریار و......) طلب مغفرت و رحمت الهی دارم.با ثبت هگمتانه در بام جهان مسئولیت ملی و جهانی ما در برابر آن دوچندان شد . امید که با  غیرت و عزم ملی  در پاسداری از مواریث ملی و جهانی کوشا باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050600267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha